När vi pratar K-beauty och märken så finns det så pass många att jag skulle förmodligen hinna dö förrän vi gått igenom dem alla. Det poppar upp nya hela tiden, samtidigt som andra försvinner.
De som går allra bäst har nått utanför hemlandet, men det finns även märken som är större utomlands än i Korea.
Vi har de vanliga "drugstore" märkena, de är oftast billigare än de som säljs i större varuhus. Bara för att de är billigre betyder det inte att de är sämre. De flesta märken har egna butiker men kan också köpas på Koreas motsvarigheter till Ica/Coop.
De säljer oftast eget framtaget smink, hudvård, nagellack, schampoo och div hygigenartiklar/tillbehör - borstar, bomullsrondeller, bomullspinnar, rakhyvlar etc.
Några av de inhemska märkena är: 3CE, A'pieu, April Skin, Banila Co,Club Clio, CosRx, Dr Jart+, eSpoir, Etude House, Hera, Holika Holika, Iope, Innisfree, It's skin, Missha, Neogen, Peripera, Skinfood, SKII, The Face Shop, The Saem, Tony Moly, Too Cool For School...
Men det finns även en del märken som säljs via en större kedja, liknade Kicks.
Olive Young är den största återförsäljaren i Korea och många säger att det är Koreas svar på Sephora.
I centrala distriktet Myeongdong öppnade brittiska Boots nyligen en 5 våning hög byggnad!
Det finns både för- och nackdelar med alla butiker.
Exempel
Fördelar: Det skapar nytänk och utveckling av produkter, alla vill sälja och det handlar om skapa det bästa till ett förmånligt pris.
Det finns tillgängligt överallt vilket gör att man kan få tag på det man vill ha!
Variationer och stor valmöjlighet.
Nackdelar: Man hinner inte testa allt och trots att något säljer bra kan den helt plöstligt sluta tillverkas!
Märke A har bäst av foundation, Märke B har bäst ögonskugga, Märke C cleanser, Märke D ögonkräm etc. För att få ihop den bästa kombon måste man gå från affär till affär.
När man väl hittat något man gillar så stannar man ofta med det märket och letar inte nytt. Så har jag varit. Jag har gått mellan 3-4 märken de senaste 10 åren. Men i och med att K-beauty växer har flera märken poppat upp.
Tack vare Youtube har jag hört mer om vissa och ser fram emot att testa nytt. Jag tror inte jag skulle byta ut vissa märken om det inte vore för alla på Youtube.
När du väl åker till Korea.
1. Spara pengar (det kommer bli dyrt i längden - du kommer vilja köpa allt!!)
2. Testa i butik, gå mellan butiker och titta innan du köper
3. Ta med en extra resväska så du får med allt hem!
#K-Beauty #KBeauty #Korean #Beauty #Shopping #Sydkorea #Korea #Seoul #Resa #Hudvård #Smink #Hygien #Youtube #Resa #SouthKorea #Korea #Seoul #Skincare #Makeup #Travel #Guide #English #Taxfree #Dutyfree #Myeongdong #Lotte #Department #Store #COEX #EtudeHouse #Innisfree #Missha #HolikaHolika #AprilSkin #Apieu #TonyMoly #TheFaceShop #BanilaCo #ClubClio #Clio #Peripera #eSpoir #TheSaem #서울 #화장품 #스킨케어 #OliveYoung #Boots #에뛰드하우스 #미샤 #이니스프리 #더샘 #롯데 #토니모리 #더페이스샵 #홍대 #명동 #강남 #신사 #대학로 #종로 #인사동 #코엑스 #건대 #이대 #신촌 #잠실 #고속터미널 #용산 #한국 #투어 #쇼핑 #백화점 #이마트 #Emart #LotteMart #subway #Apgujeong #Sinsa #신사 #압구정
No comments:
Post a Comment