Thursday 5 October 2017

Koreansk kryddstark fläskbulgogi

Häromdagen lagade jag en koreansk kryddstark fläsk bulgogi. Jag gjorde den lite mildare då min man inte gillar allt för stark mat. Jag tycker den blev jättebra så vill dela med mig recept.
När det gäller köttet så kan man använda andra bitar, tex sidfläsk. Jag tycker att mycket fläsk kan bli torrt och hårt så jag brukar hålla mig till karré.

Koreanskt namn för denna rätt skulle jag säga är 돼지불고기 - Dwaeji bulgogi



Recept
4-5 portioner

Ingredienser

600 g fläskkött (jag föredrar karré)
1 stor paprika
3-4 salladslökar
1 medium stor gul lök
3 vitlöksklyftor
1 tum stor ingefärsbit

Mirin
Soja (japansk soja)
Sesamolja
svartpeppar
Gochujang (Koreansk rödpeppar pasta)
Farinsocker

Valfritt
Koreanska chili flakes, 1 chilifrukt
Morötter, svamp eller andra grönsaker.
Dock kan detta påverka doseringen av kryddor...

Gör såhär
Skär köttet i mindre och tunnare bitar.
Skölj och hacka paprikan i medelstora bitar, skär löken i tunna skivor. Skölj och skär salladslöken i mindre bitar. Finhacka eller pressa vitlöken. Skala och finhacka ingefäran.
Lägg allt i en stekpanna/wok/kärl.
Häll over 2 msk mirin, 3 msk soja, 2-3 msk sesamolja, 2 rågade matskedar av gochujang, 2-3 msk farinsocker. och häll på lite svartpeppar, 1-2 tsk.
Sätt på plattan och låt det koka upp, rör om då och då så att allt får smak av kryddblandningen.
Koka tills köttet är genomkokt
Servera med sallad och ris :)

#koreanskmat #koreansk #mat #recept #bulgogi #fläsk

No comments: