Wednesday 20 June 2018

Förändra Vårdguiden


Jämfört med många svenskar så springer jag inte till vårdcentralen eller akuten för minsta lilla.
En människa har inte dött av en förkylning - bättre att hålla sig varm, dricka te, ta div receptfria läkemedel. Vid feber lika så.

För drygt en och en halv månad sedan drabbades jag av en mystisk förkylning och som vanligt stannade jag hemma o försökte kura mig på bästa sätt.
Men efter 10 dagar med intensiv slemhosta i 18 av 24 timmar så kände jag nehe inget blir bättre nu har jag gjort allt. Jag beslöt mig för att ringa vårdguiden för att ta reda på bästa sätt att träffa en läkare eftersom jag nu kämpat.

Jag ringde och till svar fick jag "Du kan dricka te med honung".
Jag svarade: Jo det är ju ett vanligt husmansknep, jag har både testat honung och citron men inget hjälper. Receptfri hostmedicin är som att dricka socker. Jag har druckit ljummet vatten, sovit högt med ben o huvud etc, men det blir bara värre.
Sjuksköterskan blev nästan på arg när jag sa att det måste finnas något annat, vad är bäst en vårdcentral eller närakut. Tonen i rösten blev irriterad och hon sa till mig "Att hosta 18 av 24 timmar är normalt! Du borde dricka te!"
Jag tänkte.. i vilken värld är det normalt och hur mycket mer te då?


Detta är inte första gången jag fått liknande svar, jag har inte ringt för samma orsak men svaren ger en inget mer än vad jag visste innan jag tog upp telefonen!


Denna gång slutade det med att jag själv bokade en tid på en närakut.
När jag kom in så sa läkaren..Jaha det är du som hostar så förfärligt. Hans rum låg allra längst bort från väntrummet men hade hört mig!
Han gjorde div tester inkl. blodprov. Han trodde jag hade lungeinflammation men testerna visade inget som tydde på det. Han skrev ut 2 olika mediciner till mig. En jättetrevlig läkare.

Han frågade varför jag inte kommit tidigare och ja sa att jag alltid försöker bli frisk på egen hand.
Med hans hjälp blev jag frisk på 3 dagar!!


Landstingen jag förstår att det inte alltid är lätt att ta samtal via telefon men något mer bör er telefonlinje kunna göra!
Idag fyller den inte den funktion som den ska och vissa får helt fel eller inga råd! Jag har uppfattat att den ska vara som ett första stopp för att motverka halva befolkningen ta sig till våra redan överbelastade vårdcentraler, akutmottagningar och sjukhus!


#Vårdguiden #förändring #intenöjd #förändravårdguiden #Val2018

No comments: