Friday 11 March 2011

Jordbävningen och tsunamin i Japan!

Vaknade av nyheterna som sa att en jordbävning och tsunami varning lamslagit halva Japan och Tokyo.
Skalvet inträffade kl 14.26 lokal tid. 8.8!!största hittills.
Det första som jag fick i huvudet var Kobe 1995. Men det inträffade på natten. Nu var de flesta på jobbet, skola osv.
Samt är vänner och släkt oskadda var också bland det första jag tänkte och blev ännu oroligare.

Fick snabbt höra av Nozomi-chan genom twitter att hon satt fast i ett tunnelbanetåg och kunde inte komma därifrån. efter en lång tid och rädsla blev de evakuerade och folk började gå längs spåren för att ta sig till andra platser.
Senare under eftermiddagen fick jag höra att både Mikina, Ikuho samt deras familjer var oskadda!
Nu vid 15 tiden, svensk tid fick jag höra att alla våra "släktingar" i Tokyo och Saitama är oskadda. Det var skönt att höra, men som sagt det är inte över än!
Jag har inte hört från Sayuri och det oroar mig, då jag vet att hon bor i ett område som är drabbat. Jag hoppas och ber att hon är okej!!

Jag följer nyheterna genom TBS online u-stream och ja.. det är inte roliga bilder man ser.
Hoppas att alla klarar sig.. men som sagt det ser inte ljust ut. Tokyo tower har böjt sig, Sendai ligger under vatten och ja..........

No comments: