Sunday 30 May 2010

Japan May 22-27

Var i Japan från 22maj till 27e.
Var i Tokyo och Kamakura...
Regnet öste ner under hälften av dagarna.

Lördag 22/5
Första dagen när vi kom fram, under eftermiddagen så åkte vi hem till 大岡山(Oookayama), fikade med melonpan och japanskt te, sen vilade vi lite och sedan var dt dags för middag på en av de finaste restaurangerna i området.
Sjukt mkt mat, allt otroligt gott, och ja.. de bara rullade in, min mamma fick testa på allt möjligt och ibland frågade hon om det var ätbart eller inte ^^
bla små räkor som äts hela utan att skala ^^
Jag satt bredvid Kyoko-chan o pratade skola, musik osv. Pratade oxå en del me Itsuko-san.
Mamma satt med Mr. Yamamoto-san, Mitsuo-san och Takako-san.
På menyn blev det en blandning med karage, soba, sashimi, tempura...
Sedan gick vi hem, drack mer te och åt jordgubbar och cheesecake. Samt jag o Kyoko-chan kollade på Kaibutsu-kun och Arashi ni shiyagare.
Dagen avslutades med ett japanskt bad ^^ *LYCKA*


Söndag 23/5
Vaknade tidigt, och reste mig för snabbt för under den första halvtimmen ville jag bara spy.
Så gick o la mig igen under 10 min innan frukosten, sedan bar det av till 上野(Ueno) park.
Spanade in konstgalleri, national musumet och zoo, fick se min "lessonpanda" sjuuuuuuuuuuuuuk söt (^0^)
Fick även se elefanter, rad med olika björnar, lejon, tiger, apor, fåglar...
Det var kul fast hade varit ännu bättre om inte regnet hade öst ner.
Till lunch var vi på en fin restaurang (som alltid när man är med Mitsuo-san o Takako-san) och åt ett lunchset med bla OMURICE
Efter att spenderat halva dagen i Ueno åkte vi till 浅草(Asakusa), dock höll de på att renovera templet så det var inte så mycket att se, förutom alla stånd, spec dem med せんべい(senbei - min favvo snack).
Det blev middagen hemma och vila, samt avsluta dagen med ett härligt japanskt bad.


Måndag 24/5
Regnet öste ner även då.
Så det blev en shopping dag. Började dagen med att åka till 原宿(Harajuku) och gå till JE shoppen, fick en biljett till kl 12, så under 1,5 timme vandrade vi runt.
Mamma blev så förvånad att det var så många människor som ville in till JE shoppen, och inte bara tjejer i min ålder utan kvinnor i mammas ålder samt killar.
Det var sjukt mkt folk inne när vi släpptes in, och ALLA, eller 95% trängdes för att köpa 嵐(Arashi) bilderna, en av de gamla tanterna tryckte in mig i väggen vid Shochans bilder, seriöst... det var nog den jobbigaste gången ever, för det var sååå varmt, värre än när jag var på koncert i Korea!!! o jag har alltid tyckt att koreaner e värre än japaner!!
Efter 45 min kom jag ut, o de som jobbade på JE lät min mamma vänta utanför, de brukar inte vara så vänliga normalt men antagligen för att hon var utlänning ^^
Sedan shoppade vi runt i Harajuku och han med lunch - 牛丼(gyudon).. sedan rörde vi oss till 渋谷(Shibuya) och gick på både Loft, HMV och 109.
Blev stoppad på gatan av en kille som ville ta min bild, han gillade min outfit - lika som alltid när jag rör mig i Shibuya, men då jag har ingen aning om vart de hamnar så tackar jag alltid nej.
Efter att varit i Shibuya drog vi oss till 池袋(Ikebukuro) och Sunshine city.
Det blev lite mer shopping, enda jag saknar till min PERFEKTA skoluniformsoutfit är en kjol, men 9000yen är lite väl mycket (T__T)
När vi kom hem var det dags för middag, Takako-san gör verkligen god mat.


Tisdag 25/5
Idag bar det av till 鎌倉(Kamakura), det tog ca 1,5 h med tunnelbanan.
Vid stationen träffade vi upp med Taeko-san.
Först gick vi runt i centrum och förbi ett stort tempel. sjukt många skolbarn o alla vinkade o hälsade på min mamma, hon var som en apa i bur.
Roligaste var nog när två 12åringar kom fram o ställde frågor på engelska, skoluppgift, som avslutades med att de bad henne att signa hennes papper samt ta foto med henne ^^
Det var så många barn som hälsade på henne att hon till slut inte la märke till det och dem hon inte hälsade på blev grymt ledsna (^^;;)
Till lunch blev det tempura och kallsoba, Efteråt gick på den största shoppinggatan.. som kryllade av skolelever.
Sedan bjöd Mitsuo-san och Takako-san oss på Rickshaw, dvs du sitter i en vagn och en kille drar dig genom stan ^^ vi åkte runt i 30 min. Killen som guidade oss var rolig, + han bad mig gissa hans ålder, jag sa 27! Hans svar: nästan rätt.. faktist så fyllde jag 28 igår.
Mamma var som en drottning, satt där i sin vagn o vinkade åt alla barn som hälsade på henne.. tom killen som konkade runt på oss skrattade.
Åkte sedan ner mot Daibutsu, stor buddha, ett tempel som jag inte kommer ihåg namnet på samt havet.
Från templet gick jag enda högst upp, sjukt fin utsikt men oxå många myggor (T__T)
Vid havet fanns det många surfare, men det blåste så pass mycket att jag började frysa.
När vi kom tillbax till Oookayama spanade vi in hörlurar då mina gått sönder under morgonen.
Hittade ett par Sony, men när jag kom hem o öppnade dem såg jag att det var en annan slags modell än vad jag trodde (T__T) vandrade oxå runt bland de olika småbutikerna, köpte massa snacks hem - pocky...
Åt middag hemma - ramen, samt jordgubbar till efterätt ^^


Onsdag 26/5
Vaknade sent och skippade frukost och åkte istället mot Shinjuku och en känd sushirestaurang, träffade Itsuko-san.
Åkte i övrigt Odakyu-linjen för första gången ^^
Inge sushitåg denna gång men gott ändå!! o notan hamnade på..hmm.. 600kr? inte farligt me tanke på att vi var 5 pers och vi åt massor.
Jag hade dock kunnat skippa ålsushin, ål är inte min favorit (^^;;)
Efteråt körde Itsuko-san oss hem till henne o vi drack te o fikade.
SJUKT fint hus.. men well.. Mr. Yamamoto har pengar *host* och bra område!!
Sedan åkte jag o mamma ner till お台場(Odaiba) och gick runt, tills regnet kom och då gick vi in till Fujitelevision och sightsade ^^
Fick se massor.. bla sånt jag sett på tv - studios, saker från olika shower.. VS Arashi, SMAPXSMAP, dramas....
Spenderade säkert 2 timmar där ^^
Från "globen" kunde vi se Tokyo tower och Rainbowbridge och "frihetsgudinnan"
I regnet tog vi oss sedan till Venus, ett stort shopping center..
Till middag hamnade vi Shibuya och det blev Okonomiyaki och Yakisoba.
samt pudding och Meow glass till efterrätt.


Tordag 27/5
Började dagen med en sen frukost, packade det sista sen blev det en sväng till 自由が丘(Jiyugaoka).
Hittade en Arashi singel, sedan tillbax i 大岡山(Oookayama) köpte vi lite Melonpan, godis och balsam.
Blev lite besviken att de inte hade blåbärssmaken men fick tag på jordgubbssmaken iaf.
Sedan bar det av till flygplatsen, vi hamnade på ett snabbtåg som tog 25 min istället för 1 timme ^^
Väl ute på Haneda träffade vi upp Yoko-san, Susumu-san och Taeko-san, sa hejdå och checkade sedan in. Fick 2 fina kakburkar av Yoko-san som farvälpresent och de frågade mig: När kommer du tillbax till Japan?
Om jag fick välja så skulle jag komma en gång till innan jag åker hem till Korea, men.. hur ska jag ha råd? (T__T)

No comments: