Monday 4 October 2010

Vadå demokrati?!

Alltså det här med valet och SD..
Jag är absolut inte för SD, ja menar.. jag är en sk. invandrare på pappret men ändå klassad som svensk. då jag är adopterad.
I alla fall, en sak kan jag hålla med SD om, vi i Sverige, både svenskar och invandrare måste ta tag i invandrar frågan, på ett mycket bättre sätt. Men det gäller även alla svenskar som ligger hemma o latar sig på soffan.
När jag sist lämnade Sverige såg jag en hel familj, med arabiskt ursprurng, ha svenska pass men kunde inte ett enda ord på svenska, de kunde inte ens säga hej eller tack.
Nu är jag inte ute efter att vara elak, men hur går det ihop?
Det är mycket i politiken jag inte förstår.

Men en sak har jag förstått, och det är varför SD fått sina röster.
1. De talar med vardagsspråk så att vanliga människor som inte är politiker eller högutbildade.
2. De har fler budskap. Dvs vissa tror att de är rasister o andra mer..vi värnar om ett svensk samhälle för framtiden.

Det är ju så att vi klart och tydligt se att det även finns splittrade åsikter inom partiet.
Vissa är svenskar som vågar öppna munnen utan att skämmas och tycker att Sverige har för många invandrare, 1. Vi har fler flyktingar från Irak kriget än hela USA, säger lite av det.
Men sedan har vi dem som har rasistiska eller nazistiska tankar i huvudet och det är dem som alla retat upp sig på.
Om vi sedan också tar exemplet med politikern i Göteborg som var.. Syrian? inte svensk.

Sverige ska vara så demokratiska.. säger vi.
Och nu när folket visat sina röster blir det kalabalik.
Vi censurerar SD's reklamer i Tv, vilket skapar rubriker och som aggar de som redan gillar dem osv. Vi talar hela tiden emot SD, vilket de vill för det är då de växer.
Om vi inte brytt oss så mycket om dem hade kanske inte heller så många andra gjort det.
Sedan så har vi den äldre generationen som tycker och tänker helt annorlunda, då det såg annorlunda ut på deras tid när de var yngre. Då var det familjen och familjens sätt att tänka.
O många av de äldre tänker, men vad ska hända me mina "svenska barn" om alla invandrare tar över... bla bla..

Olyckligtvis kan vi inte göra något åt SD, och istället för att göra mkt åt dem, låt dem göra bort sig, i många av inslaget som redan visats gör de bort sig så mycket.

En tankeställare: Tänk om indianerna fick sparka ut alla invandrare från USA, skulle inte USA bli ganska tomt då?!

Sen allt tal om omval.. jag tror att bara fler kommer vara arga osv o stödrösta SD bara för att..
låt dessa 4 år gå snabbt och hoppas på att de gör bort sig ännu mer o förmodligen i o med nästa val försvinna!!
Om vi nu ska kalla vårt land en demokrati..låt rösterna tala!!

No comments: