Saturday 15 March 2008

Tiden går snabbt när man har tråkigt!!

Återgår till "titeln" o jag ska förklara varför..
1. JAG OCH REGN GÅR INTE IHOP!!!
Så därför blev jag sjuk.. rätt rejält, och jag som skulle STUDERA hela veckan.. då jag den 14 mars, dvs idag hade tenta..
Men nej varje dag jag klev upp ur sängen ramlade jag o slog huvudet i nattduksbordet.. Goodmorning to me!
Aja.. 2. PLUGG PLUGG PLUGG...stress som bara den.. 4 kapitel koreansk grammatik.. det är jobbigt, spec då allt är nytt o mycket liknar varandra, dvs stavas likadant men betyder HELT olika saker beroende på vart man sätter det i meningen osv.. ursch ursch!
Varför kunde jag inte växt upp med både koreanska och svenska.. mitt liv skulle vara så mycket lättare, låt mig förklara...
i Sverige.. ja.. utomlands tror alla att svenskar är BLONDA o har BLÅ ögon.. dvs ALLA har det.
och vi i Sverige svarar med.. ja du.. en del.. men nu är det så att det finns många invandrare här.. + Sverige har blivit en gott och blandat mix!
i KOREA däremot består befolkningen till 99.9% av koreaner..och alla "ser likadana ut" eller iaf har koreanska drag.. På gatan i Korea kunde folk komma fram och fråga.. "Vad talar du för språk.. du är ju korean"
Jag svarade: "svenska" som ingenting.. men ni skulle sett deras ögon.. jag trodde att de skulle falla ut på vissa av dem.
Och vad är då så utmärkande att de på gatan,tunnelbanan, i taxin, på nattklubbar osv.. kan se att man är korean!?
1. Ögonen ((Sure.. för er som inte vet.. Det är FAKTISKT en stor skillnad på kineser,taiwaneser,japaner o koreaner.. visst är ögonen inte runda som klot som västerländska ögon..men vi har vi alla sneda ögon.. men det skiljer sig mellan oss))
2. Näsan ((min är rätt platt måste jag dock säga.. o många koreaner har "platta" näsor.. tom. så långt att prästen i min kyrka sammanfattade utseendet på sin dotters näsa såhär: "Det ser ut som en pansarvagn har kört över henne"
3. Läpparna ((Överläppen om jag ska vara mer exakt..))
Så Nej..det är inte bara att gå på gatan i Korea o tro att man är vem som helst.. iaf inte tills man öppnar käften o snackar ett helt obegripligt språk ((Dvs i deras öron))

Varför nämner jag det här? Jo.. det lutar åt ((till 99%)) att jag från o med 27 Juni - början av Oktober kommer att befinna mig i Seoul, Sydkorea ((tar förmodligen om pengarna räcker..en tripp förbi Tokyo, Japan oxå när jag ändå är i Asien)) och studera det koreanska språket. Ska förhoppningsvis bli bättre.. ^^ vill kunna prata och förstå i alla fall på en "bra nivå" ^^
har fått stipendie av Inkas. så Ewha Univ. Intensiv kurs nästa!! dvs 200 timmar koreanska..
och Det betyder att jag INTE kommer att vara hemma på min 20-års dag.. så MAMMA och PAPPA.. ni får skicka presenterna.. ^^ och till mina kompisar.. It's gonna be a PARTY all night dag..haha!!
I Asien blir man myndig vid 20 års ålder, inte 18 som här.. såå.. finally!!!



Oj oj.. gled bort lite från ämnet tror jag.. men antar att det är för att jag är trött som en apa.. men kan inte sova!

Idag mars 14.. så är det WHITE DAY alla asiater och kanske andra för den delen..vet vad det innebär... ^^
Dock ingen choklad för min del..bara från mamma.. men det räknas inte.. MEN det skiter jag i.. för jag väntar på BLACK DAY.. April 14. Då ska vi käka Jjajangmyeon.. eller hur Tiff!?

Just dt.. förra veckan då jag var sjuk.. så var jag endast ute då jag hämtade mina paket från utlandet... Japan, Taiwan, Korea.
+ Denna vecka var jag inte heller ute..då jag satt inne o pluggade som en plugghäst..!!

STORT TACK till Hye-mi (Cecilia) som just nu befinner sig i Seoul..hon skickade 3 skivor o eyebrowcutters...well needed!! 언니 고마워요!^^
+ små presenter.. som Yazz har hemma hos sig.. som jag inte vet vad det är än..

This weeks arrivel:
堂本光一 - Mirror LE ((EMS budet ringde på kl 8.30 på morgonen och jag KRÖP ((Jag hade feber o skit)) ut i hallen o skrev på paketet..men som sagt det var VÄRT DET!! Skivan skickades en lördag och kom fram tisdag morgon från Japan.. THAT'S SERVICE!!))

Sen har jag även fått massa Arashi prylar.. LOL ^^
= 大成功!!
Har även pre-ordered deras nya album Dream "A" Live som utkommer i slutet av April.. och NEJ jag e inte dum.. men det är så att på flera stora japanska sidor är "Limited Edition" redan slutsåld fast att det är över 1 månad kvar tills den släpps.. o då ska jag oxå nämna att länkarna till "pre-order" kom upp IDAG (14 mars)
+ Deras LIVE dvd - SUMMER TOUR 2007 FINAL Time-コトバノチカラ- kommer oxå ut i april.. men den kostar över 300 så jag e inte säker på den än.. dvs mina pengar räcker inte till!!
Dels för att jag måste spara till Korea men oxå för att det finns andra saker som jag vill ha.. tro det eller ej..!!
Det är förstås två skivor till jag vill ha..
Först YUI - I loved yesterday Många säger att YUI har en barnslig röst.. maybe that's the case..men hon skriver sina låtar själv och de flesta är SUPER.. älskar hennes första album mest dock.. men nya låtar som "Love & truth", "Namidaro", "I wanna be.." och "Laugh away" är riktigt bra!!
Nummer två är Domoto Tsuyoshi (堂本剛) - I & 愛... Tsuyoshi o Koichi (aka KinKi kids) är två av mina favoriter.. och jag har redan hört 4-5 låtar som finns med på albumet o jag älskar dem!! Tsuyoshi kan verkligen skriva bra låttexter..!! ((Fave of all time är Ai no katamari (愛のかたまり) ))

Okej... back to real life once again..
Nästa vecka = nytt kapitel..kap 12 i boken..., 1 ny kurs - konst och litteratur!! I'm scared!!
Ska börja jobba oxå.. "ungdomssattsning på Teknikföretagen".. är lite rädd.. men ska nog klara det.. ser det som en utmaning.. o jag behöver pengarna!!
Måste ringa CSN om studiebidrag till studierna i Korea..
Måste skicka in papper till Inkas o Koreanska sällskapet..
Farmor fyller 85 år! måste hitta på ngt till henne..frågan är vad..hmm~


Summa: VAD SKA JAG TA MIG TILL!?
Aza aza fighting!!

No comments: