Sunday 29 January 2017

Hitta den perfekta brudklänningen


För de flesta så gifter man sig endast en gång och för många, men inte alla, är detta en dag som man drömt om sedan länge. Vissa vill lägga allt på den perfekta klänningen och andra kan ha vad son helst. Men när man satt sin fot i en bröllopsbutik är det lätt att man ändrar åsikt!
Man hittar inte en klänning på en dag, det finns många att välja mellan och när man väl börjar är det bra att vara någorlunda förberedd.
Jag råder dig till att kolla upp lite saker innan du börjar leta på allvar. Spana in div internet sidor där du kan se stilar, modell, färg och detaljer. Och var öppensinnad. Den stil du minst anar skulle kunna passa dig som handen i handsken!
Jag har tittat på TLCs Say Yes To The Dress som en tok! Min blivande man har till och med ifrågasatt om det är det enda programmet på tv i vårt hem! TV programmet har hjälpt mig förstå mer om hur man väljer och vad man kan förvända sig. Det har även gett mig insikt om modeller, utseende och prisklass. Det är klart att Kleinfeld är inte vilken butik som helst och jag kan fortfarande inte förstå att vissa lägger upp till 1 miljon kronor på sin klänning!

I mitt huvud hade jag en budget på 7000 kr när jag började tänka "Brudklänning". Men ju mer jag såg på Say Yes to The Dress och sökte på olika sidor insåg jag att jag behövde utöka min budget. Mycket av det jag gillade kom till ett högre pris. Jag tänkte också på att jag kunde hyra men sedan fick jag höra en del historier och kände att det inte var min grej.

När du sätter din budget, Ska även underkjol, slöja, div accessoarer räknas in? Eller kommer du ha ytterligare en budget för det?


Men klänningarna är inte gratis, det finns många olika prisklasser så var inte orolig!
Tänk ut en budget och ditt max tak! När du väl testar klänningar, fråga alltid pris innan om du har en strikt budget eller ett max tak. Är den mycket dyrare än du tänkt dig och den är PERFEKT så kan det vara svårt att släppa taget!! Jag säger detta efter att ha sett Say Yes To The Dress.. somliga tar lån för att ha råd, men seriöst...skuldsätt sig inte för en klänning!!
Spara bilder på vad du gillar när du besöker butikerna. Det underlättar för personalen att hitta en klänning för dig. Men som jag skrev innan, var öppensinnad och säg att personalen gärna får ta fram något de tror skulle passa dig. Det är ändå deras jobb :) Och har du en budget, säg det innan personalen plockar klänningar!
Boka tid när du inte är stressad, gå dit relativt nyduschad och avslappnad. Man köper inte sin brudklänning på 5 minuter.
Om ditt bröllop är inom 2-5 månader kontakta de butikerna först för att se vilka leveranstider de har. Det kan också skilja per klänning så säg till innan du testar så du vet att du hinner få den. Flera butiker har leveranstid på upp till 9 månader!!!

Det är inte alltid lätt att välja på egen hand, så ta med en eller två personer som står dig nära. Ta inte med för många, när folk får nys om att du ska gifta dig kommer många vilja följa med och välja ut klänningen till dig. De må vara familjemedlemmar och vänner men när det kommer till att enas om en klänning är det inte så lätt. Ju fler kockar desto sämre soppa! Det sker att de strider för SIN EGEN vilja istället för vad du vill ha! Och kom ihåg, det är DIN klänning och DIN dag! Och det ska vara kul att testa klänningar med för många åsikter kan det sluta i katastrof.

Innan du går dit, tänk på om du ska ha en slöja eller inte. Har ni en i familjen? Har du en nära vän som gift sig som kan ha en? Eller ska du köpa en egen. De flesta butiker har slöjor som passar klänningarna de säljer. Om du har en egen, ta med den så du vet att den passar klänningen.

När du hittat din klänning, jag lovar du kommer att veta när det är!
Nöj dig inte bara, du ska vara helt SÅLD!! Det är då du vet att du hittat rätt.
Helt enkelt...WOW känslan ska var där!

Prata med personalen gällande storlek, det är många som vill gå ner lite till sin stora dag och du kan vara låst till en storlek när du köper. En skräddare kan göra mycket men det kan kosta rejält om det är många ändringar som ska göras. Var realistisk och sätt ett rimligt mål.


Jag hoppas du hittar den perfekta klänningen för dig!


Sammanfattning
  • Leta stilar - Balklänning, A-linje, Sjöjungfru etc.
  • Googla bilder eller spana in Say Yes To The Dress på TLC eller Youtube.
  • Tänk ut vilken längd, hals, axelband/axellös, typ av material, rygg etc.
  • Spara bilder på vad du gillar (Det underlättar när du ska testa)
  • Tänk ut en budget (och hur långt du är villig att sträcka dig)
  • Kalkylera ev. övriga kostnader - slöja, underkjol, accessoarer.
  • KÖP INTE en klänning online! Testa i butik först och gå till en skräddare och ta mått. Att köpa online är en risk! Det finns många som gör det men jag har hört få som varit nöjda.
  • Leta efter butiker - nära eller långt bort. Läs recensioner om den så du kan få en uppfattning om service och utbud. Men det är klart varje upplevelse är annorlunda.
  • Ring eller skicka e-post till div butiker och se om de kan leverera i tid till ditt bröllop (Utifall du endast har några månader kvar)
  • Boka en tid till olika butiker. (En tid är ofta 1,5 timme)
  • Ta med dig någon som kan ge dig smakråd. Men ta inte med för många, de må vara familj eller vänner men när det gäller brudklänning kan de ha (för) många åsikter, kom ihåg, det är DIN klänning och inte deras!
  • När du sätter på dig "DIN" klänning ska du få en WOW känsla!
  • Var noggrann och realistisk med din storlek. En skräddare kan göra mycket men inte allt!

No comments: