Saturday 4 February 2017

Bröllopsbutiker Stockholm

Här kommer en liten guide om de olika bröllopsbutikerna i Stockholm som jag besökt.
Jag har skrivit kommentarer baserat på min erfarenhet och alla kan uppleva det olika! Det är ingen som betalat mig för detta utan min egen synvinkel och erfarenhet.

Innan jag besökte de olika salongerna/butikerna kollade jag också in bloggar, mycket info tyckte jag stämmer överrens men en del skiljer sig, därför tycker jag att det är bra att alla som bloggar delar med sig av sina erfarenheter så andra kan få en uppfattning av vad de kan förvänta sig. Det är inte som att shoppa i vilken "klädesbutik" som helst.



1. Lilly

Danskt märke och har sitt eget märke och flera kollektioner. De har klänningar från 3000kr och uppåt. Du kan boka tid online, väldigt smidigt och lätt. Du kan se bilder och priser på deras hemsida.
Då det är deras eget märke kan de få in klänningen till butik inom 2 veckor.
De kan se lagerstatus på en gång, be om en NY klänning/slöja om det går. Alltid kul med nytt?!
De kan hålla klänningen hos sig tills du vill hämta den.
Lilly var noggranna med att informera att de inte har öppet köp eller bytesrätt*
För att testa behöver du boka en tid, om du inte går in på en vardag och de kan ha drop-in. Då de även säljer klänningarna som hänger vill de se till att de inte får ev. skador och hjälper varje kund med att ta på/av klänningarna.

När jag var där fick jag egen tid och support. Jag gick dit med en bild av vad jag ville testa och hon tog fram allt. Jag fick hjälp att ta på och av. Jag gillade att man fick sin egen hörna och de som kom med kunde sitta bekvämt och titta. De hade klänningar i många storlekar.
Det jag var förvånad över var att underkjolen inte var med i priset för klänningen, utan den köptes separat. Jag frågade varför och tyckte inte förklaringen var bra. Det var inte direkt ett val, för att få den perfekta klänningen behövs en underkjol och det fanns en viss typ som passade den valda klänningen.
Man fick ta bild på allt och de gav bra service, jättenöjd med dem! De har även festklänningar från olika märken och även de i olika prisklass.

*Om du skulle ner i vikt eller om du skulle ändra dig, så kan du om du kan byta klänning. Men du är knuten till priset du gav för den första!

Öppettider
Måndag-söndag, drop-in på veckodagarna

Hemsida
Stockholms butiken



2. Stockholm Brud och Fest

De har kläder för alla - brud, tärna, brudgum och bestman.
Jag hade tidigare hört att man inte fick ta bilder men det fick man nu. De är den enda butiken som debiterar en pengar om man inte dyker upp. Vet inte om detta är vanligt!? Men aldrig hört talas om detta innan.
De hade ett strikt system vid provning men också bra för det underlättade hela besöket. Man fick först gå runt och titta sedan hade varje brud fått 4 lappar som man hängde på de klänningar man gillade. Sedan hämtade en i personalen dem en efter en. De hämtade även rätt storlek, ett plus!! De gav bra support och råd. Jag testade klänningar mellan 12-36 000kr. Vet inte vilka märken de hade, det framgick inte men säkert en blandning, tror det finns mer info på hemsidan.
De hade ett stort utbud så det var kul, jag testade klänningar jag inte ens visste fanns. Dock bör man gå dit minst 7 månader innan bröllopet pga leveranstid.

Det var synd att de som följde med inte kunde sitta ner och titta på. Det hade gett en annan erfarenhet. Speciellt då alla gick runt o lappade klänningar hela tiden :P


Tidbokning via epost

Öppettider Måndag-Lördag
Adress: Hornsgatan 132, 117 28 Stockholm
Telefon: +46 8 658 57 20

Hemsida

3. Bridal Outlet

Denna butik är en outlet och har olika märken. De har klänningar i många olika storlekar, de har både drop-in och tidbokning. Prisklass för alla, från 1000kr och uppåt. Det finns även för män.
När jag var där var det några personer men fick ingen spec service, mer titta runt och säga till om man var intresserad. Jag hittade inget som föll mig i smaken. Men de hade en del även tärnklänningar och kläder för män (frack).
De hade också massa vykort på väggen från nöjda kunder, något som alltid är positivt :)

Öppettider
Stängt måndagar, Drop-in onsdag-lördag, Tidboking tisdagar

Adress
Karlbergsvägen 20, 113 27 Stockholm
Tel 08-648 13 60
Hemsida


4. Bröllopsbutiken

De har två butiker - Bröllopsbutiken och Bröllopskällaren. De har olika märken/desigmers.
Det finns flera provhytter så flera kan testa. Liknade mer som om att testa kläder på en klädbutik.
Jag gick dit på en vardag, drop in. Det var en till i butiken. Hon som var i butiken var snäll men det blev lite körigt för henne att hjälpa oss båda. Men lugnt ändå då det inte var stress. Jag fick själv sätta på mig klänningen men fick hjälp att dra upp dragkedjan och knäppa knappar.
De hade inte så många klänningar i varje storlek. Klänningarna kom i olika prisklass. Jag testade klänningar för 10 000-21 000kr.
Det var skönt att gå dit ensam - inga åsikter, bara jag och spegeln!Jag fick ta bilder på allt jag testade. De hade flest klänningar i stk 36-38.

Öppettider
Drop-in på vardagar, tidbokning på lördagar. Stängt söndagar
Boking via telefon.

Adress:
Sankt Eriksgatan 74, 113 20 Stockholm
Tel: 08 - 30 79 30
Hemsida

5. Bröllopskällaren
Kom dit på en lördag, jag hade bokat tid, men kände mig inte alls speciell. Kände mig övergiven som om de inte brydde sig. Lite synd då deras andra butik var trevligare.
Butiken var större och det fanns mer att välja på i sig men pga. bemötandet varade besöket inte länge. De hade inte heller många storlekar att testa, mest 34-38.
Jag testade två klänningar men var inte nöjd, de kostade mellan 10-13 000kr. Men som sagt inget sa wow och personalen brydde sig knappt!
Det var jag och min kompis som fick ta på/av allt. Ingen support what-so-ever. Kändes lite konstigt då man bokat tid och allt. Kanske var för att få plats i ett provrum bara?

Öppettider
Drop-in på vardagar, tidbokning på lördagar. Stängt söndagar
Boking via telefon.


6. Matildas Fest

Innan jag bestämde mig för slöja hittade jag deras hemsida. Där hittade jag en hel del som verkade av intresse - slöja, hårsmycke, klänningar till tärnor och mamma. Jag ringde på morgonen då det var i mellandagarna, hon som svarade var trevlig och sa att hon skulle vara där och det var bara att komma innan ett visst klockslag. Dock kunde jag inte gå den dagen pga. jobb så jag ringde mamma. Hon hade varit med mig och köpt min klänning så tänkte att hon kunde bestämma eller iaf se om det var något att tänka på. Jag hade dessutom sett några på rea så det kunde inte skada och se om någon av dessa skulle passa.
När mamma kom dit blev hon bemött som något hunden dragit med sig in! Ordet Service hade nog biträdet aldrig hört talas om! När mamma frågade om slöjorna på rea slängde hon i butiken upp en korg med en smäll och sa här. Mamma blev rädd och kände sig inte alls välkommen.
Vi hade också pratat om att mamma skulle kunna kolla en på en klänning där men mamma tittade endast snabbt i lådan och lämnade.

Inget att rekommendera, även om man bara ska titta så har de ingen aning vad ett köp kan leda till.
Då hade jag heller inte bestämt klänning till tärnorna och hårsmycken etc.
Ursch inget ställe att rekommendera!!!

Adress: Kamomillagatan 10
168 72 Bromma

Hemsida

No comments: