Wednesday 30 August 2017

Det är mat?!



Jag har sett Felix nya reklam för deras vego bollar och hur svårt det är att få barn att äta det.
Det är inte barnen som behöver övertalas, det är föräldrarna! Det är föräldrarna och samhället.
Man måste börja när barnen är små, det är så de utvecklar smaklökar och vänjer sig vid en konsistens.
Och om man ätit det sen man var liten bryr man sig inte. Men är man 20+ kan det vara svårare.
Testa allt 10 gånger, sen vet du...!

Jag tycker det är ganska lika i många länder, främst i Europa / Nordamerika - När det gäller mat är det KÖTT vs "det andra" och "det andra" är allt som inte innehåller kött.
Efter att ha rest runt om i världen så tycker jag att man serverar en blandad kost, viss mat med och andra utan kött. Men det är ingen som rynkar pannan. De flesta äter allt! Allt handlar om det är bra tillagat det är då man tycker om det.

Varför inte bara servera en blandad kost?
Pannkakor är "vegetarianska" men det är ingen som klagar om det serveras?
Men om en grönsaksboll serveras i skolan så blir det kaos!!

Om man är vegetarian kan man inte tvinga personen att äta kött. Men för alla andra som äter allt... variera maten.

Jag kan hålla med att vi för 10-20 år sedan inte hade en rolig vego kost.
Jag kommer ihåg en av mina lärare på lågstadiet, hon hade alltid en tråkig tallrik. Men idag finns så många variationer och valmöjligheter!
När jag äter ser jag inte det som en vegetariskrätt eller en kötträtt, för mig är allt mat!

No comments: