Saturday 26 August 2017

Vi måste prata om K-beauty


Det är inte bara K-pop som sprider sig, även K-beauty växer i Sverige.
Jag introducerades till K-beauty för över 10 år sedan och det har verkligen utvecklats, men vad har inte utvecklats under de senaste 10 åren?

Vad är K-beauty?
K står för Korea (Sydkorea) och Beauty är engelska för skönhet så med andra ord, koreansk skönhet.
Koreansk skönhet kan delas upp och kategoriseras. Det finns en hel värld och hittills har endast en liten del presenterats i Sverige och andra västerländska länder.
K-beauty är jättestort i Asien och varje vecka landar flygplan i Seoul med personer vars mål är att fylla väskorna med produkter för att ta med sig hem!

Hur många märken finns det?
Bra fråga, jag har inte räknat men om jag kollar tillbaka på de senaste 10 årsen så kan jag säga att fler och fler märken poppat upp. Varje år jag besöker hittar jag nya märken/butiker.
Sedan måste man känna till... Märke A är kända för produkt X och Märke B för produkt Y etc.
Förr kunde jag gå "all in" på ett märke och då jag gillade en majoritet av deras produkter, men idag får jag gå mellan butik till butik för att få ihop min perfekta samling.

Besöka Sydkorea
K-beauty är en anledning att åka till Sydkorea, tom resväska dit, full hem! Sedan kan man varva shopping med annan shopping, sightseeing och äta god mat!
K-beauty hittar du i hela landet och som turist kan du få det mesta tax/duty free! :)

Om du åker till det populära området "Myeongdong" hamnar du i ett kvarter med 80% sminkbutiker! Men det som är popis tar ofta slut, men oavsett var du går i Korea finns det butiker så du kommer få tag på det du vill ha. Myeongdong är populärt bland turister så de säljer slut oftare än de som ligger i div. bostadsområden.

Pris?
K-beauty kommer till ett väligt bra pris - du får mycket för pengarna! Jag köper mycket få skönhetsprodukter utanför Korea (och Japan). De har allt. Plus jag har asiatisk hudton därför passar deras produkter mig bra!
Trots att jag köpt mycket har jag fortfarande mycket att utforska! Jag åker senare i år och har redan en lång lista på saker jag vill testa!
Min mamma är svensk så hon tycker att vissa concealers funkar men har ännu inte hittat en foundation. Men hon köper alltid ett lager av ögonskugga, borstar, body lotion, andra hudkrämer, läppglans och nagellack...

De flesta butiker har alltid någon typ av promotion (1+1 - köp en få en), är du medlem har de medlemsdag en gång i månaden då de sänker priserna upp till 50%. Sedan har de rea flera gånger om året och du kan få produkter till 70% rabatt.

När du väl börjar med K-beauty kommer du inte kunna sluta!!

Kolla in klippet nedanför, Morgan köper smink för 20 dollar / ca 180 kr!! Det säger en hel del




När vi pratar K-beauty kan vi dela upp det i flera kategorier under de två större.
1. Hudvård / Skincare
2. Smink / Make-up
Varje butik har sina egna produkter, varje butik släpper nya produkter vecko/månadsvis och uppdaterar även äldre så de blir bättre.


För er som börjar kolla på K-beauty kanske tänker..

Vilket märke är då bäst?
Det finns inget svar, alla gillar olika. Du får testa dig fram för att hitta det som passar dig.

Egen åsikt Jag föredrar Missha, Innisfree, COSRX, Clio.
Men jag gillar även enstaka produkter från Etude House, The Saem, Face Shop, It's Skin, Tony Moly.



Vad ska man köpa om man vill testa?
Ja, vad vill du testa? Hudvård eller smink?

Hudvård -
Om du är osäker på att beställa online. Om du har en Sephorabutik i närheten, besök den. de har en Kbeauty sektion.
Köp 2-3 ansiktsmasker :) eller en kräm som passar din hudtyp.
Dock kan det ta tid innan du hittar den som passar dig. Jag har testat en hel del innan jag hittat det som passar mig.

Smink - Testa lip tints, ögonskugga eller en cushion foundation!
Men..då de är gjorda i Korea är de anpassade till en mer asiatisk hudton. Men det kommer fler och fler som producerar för att passa andra hudtoner.

Egen åsikt - Gå inte all in, köpt lite och testa dig fram.  Jag tycker Gmarket är bäst för personer som bor utanför Korea. Du kan köpa allt till ordinarie pris och hittar ALLA märken!



Vad är skillnaden mellan de billiga och dyra produkter?
Skillnaden är detsamma som med de flesta märkena MEN mycket av det "billiga" håller en bra kvalitet! Om ni inte visste.. ett snesteg i Korea betyder döden. Kritiken sprider sig som löpeld och kan inte stoppas. Jag har sett märken komma och gå.
De s.k. "road stores" / "drug stores" säljer produkter till ett mycket bra pris. Och om du besöker Korea.. desto mer du köper, desto mer  "free goods" får du.

Egen åsikt - Jag har testat några dyrare men jag tycker mycket av vad som säljs på de "billiga" butikerna håller klass. Mycket bättre än vad vi hittar i Sverige / Storbritannien / USA.



Var kan man köpa K-beauty (i Sverige)?
Butik - Sephora
Online - Gmarket* och div. internetsidor.

*Gmarket är en koreansk sida men det finns en version på engelska, där kan du köpa till "ordinarie pris". Ju mer du köper desto högre fraktkostnad. De skickar med EMS så du har produkterna inom en vecka.



Hur länge håller produkterna?
Det står på dem och håller liknande som de flesta skönhetsprodukter.


Har de inte vanliga märken som Mac i Korea?
Jo, det är klart de har det. Mac, Benefit, L'oreal... you name it. De har allt, mer än vad vi kan hitta i Sverige! Och med en population på nästan 50 miljoner så går allt runt!


Vad kan man inte klara sig utan inom K-beauty?
Utan tvekan....Ansiktsmasker!
Vem har inte växt upp med ansiktsmasker? Men skillnaden mellan de jag växte upp med är att de koreanska inte kräver massa klet och kladd som man ska tvätta av.
Ansiksmasken är gjord av mikrofiber duk som är "dränkt" med det goda för huden. Alla butiker i Korea har flera sorter i olika prisklasser!
Nu kommer det mer och mer även i väst, jag såg att garnier släppt en version men inte testat än.

Jag använder de billigaste för 900-1000 won (ca 8 kr/styck). Jag har testat de för 3000won och uppåt, men tycker att de billiga gör sitt jobb. Innan jag började med ansiktsmasker hade jag jättetorr och tråkig hud. Sedan började använda maskerna, ca 2-3 gånger i veckan och nu är min hud super len.
Jag har fortfarande en "torr" hudtyp men maskerna hjälper till att återfukta. Det var en period jag inte kunde ha någon typ av foundation, puder för allt bara torkade så jag såg ut som en trasig porslinsdocka.

Alltid när jag är i Korea köper jag hem ett set, ca 100 masker+.
Jag sparar dem på ett svalt ställe, kylskåp eller garderob så de håller. Unvik badrum då de kan torka ut!


Har du olika favoriter inom K-beauty hudvård / smink?

Hudvård
Cleansing - Cosrx, Innisfree, Banila Co
Toner - Innisfree
Ansiktsmasker - Innisfree, Missha, Nature Republic
Footpeeling - Tony Moly

Smink
Foundation - Clios Kill Cover, Innisfree Ampoule cushion
Concealer - The Saems Tip Concealer
Puder - Innisfree no sebum mineral powder (bra för att få sminket att sitta kvar)
Läppar - PeriPeras airy lip tint
Eyeliner - Missha
Mascara - - (använder inte mascara pga jag har så korta ögonfransar)
Rouge - Missha
Ögonskugga - Missha / Innisfree
Ögonbryn - Missha eyebrow mascara eller 3 step.

Nagellack - Missha, tycker de har snyggast färger och håller bäst!



Har du märken du inte gillar?
Jag har mina märken jag föredrar så jag måste verkligen få höra att "This is it" för att gå dit.
Annars går jag förbi. Butiker jag sällan besöker är The saem, BaviPhat, Holika Holika, It's skin, Tony Moly, Etude House, Beyond, Skinfood, Apieu... det betyder inte att de är dåliga bara att jag inte föredrar deras produkter.
När jag var yngre köpte jag bara hos Etude House men numera tycker jag att de är för rosa, köper enstaka saker då och då men...



No comments: