Sunday 29 June 2008

Vi tar oss fram i Seoul :)

Igår.. blev en rätt seg dag.. o vi kom ut ganska sent, då, iaf jag, sov till ca kl 12-13!
Men vi hamnade ute i Jamsil.. där kollade vi in shoppingen, men köpte inget.. förutom en mobilladdare!
Åt Jajjangmyeon igår för första gången i Korea detta år!! samt Ddeokbokki..*mums*
Sen gick vi på Lotte world. Det var grymt kul. för 8000 won ((ca 52 kr)) ingick både inträde och vi fick åka alla attraktioner!! Det var billigt pga. vi kom in efter kl 17. Still..sjukt pris.. då jag tänker på hur mycket det kostar hemma.
På Lotte world kan man både vara ute och inomhus!! so cool!
Vi började att köa till en bergodalbana.. som tog ca 2 h.. sen var vi framme, men den var så värd det!!
Köpte ett par Lotty öron oxå.. o Elisabet köpte ett par kattöron ^__^
Vi var där fram tills ca 22.30 sen drog vi hemåt... ville inte missa sista t-banan o så var vi rätt sega.. men vill gärna dit igen, eller till något av alla de andra nöjesfälten..

MÅSTE nämna att det koreanska wonet är otroligt svagt iår jämfört med förra året.. då stod den runt 8.. o nu e den nere i 6,5kr!! ((1000 won = ca 6,5kr))

Så blev det söndag.. trött som bara den då min otroligt osmarta rumskompis kom hem kl 5 på morgonen o tände lampan.. samt sedan släckte o gick ut ur rummet men lämnade sin mobil på som började låta!!! snälla.. har människan hört talas om LJUDLÖS.. och att folk vill sova!! jag hade gärna slagit henne i ansiktet!! gaah... jag undrar vad dt e för fel på henne seriöst! För hittills har inget smart kommit ifrån henne!

Aja.. träffade Elisabet o lämna tillbaka hennes mobil o lite annat..
Kan säga att koreaner här e ganska roliga.. som idag skulle vi lämna Elisabets mobil..på samma ställe där jag lämnade min..först sa de NEJ till det men då sa vi att de har fel och att det går.. o då funkar det plötsligt att lämna tillbaka! Skumt värre!?
Efteråt åkte vi till Yeoidonaru och 63 building...
Det var riktigt coolt.. när vi åkte upp i hissen kunde man se ut o det kändes högt när man åkte, men väl uppe kändes det inte så högt.. asså visst var det högt men trodde att det skulle kännas högre så att säga.
Tog en del bilder innan min kamera dog.. för jag glömde att ladda batteriet.. men vi överlevde.
Vi gick även på Sea World.. det var kul, men jag tyckte synd om alla djuren, spec pingvinerna! Sen en del av vattendjuren var sjukt fula! Kan säga att vi tappade lusten för sushi.. haha
Efteråt köpte vi varsin cupramen o sen gick vi till Hangangpark..Där hittade vi ett ställe som man kunde hyra cyklar på.. dt blev en tandem, då Elisabet aldrig åkt en sådan..
Men oj va seg den var..fast vi hade kul ändå. vi cykade ca 4 km längs Han River sen stannade vi vid en lekplats och hade lite kul, sen cyklade vi tillbaks då vi hade hyrt cykeln för 1 timme... men det var kul, vi hann se en del av Seoul.

Sedan bar det av hem till Elisabets hostel för att hämta hennes kamera samt. lämna in hennes väska osv.
Vi hade planerat att ta oss till Dongdaemunstadium för shopping, och hade tänkt att gå dit, men halvvägs, typ Jogno-4 ga, kom jag på att jag inte hade min mobiltelefon o fick PANIK!!!
Köpte den igår, och dt är inte likt mig att glömma eller tappa bort saker, så först stod jag på gatan o vände ut o in på alla mina saker, sen gick vi tillbaks till vandrarhemmet där jag använt den sist.. o på ett av databorden låg den.. *pustade ut*... sen bestämde vi oss för att ta tuben istället då klockan var mycket...
Dongdaemun är sig likt förutom att de ska bygga en "park" eller något liknande där nu, så de har rivit hus.. först trodde jag att det var Dongdaemun stadium.. då jag inte såg den, men sedan längre fram längs gatan såg jag den.. tur det.. det hade varit sjukt om de rivit den liksom!

Av shopping blev det: en mörkblå mössa ((mörkblå med text: TOKYO,LONDON,PARIS)), en mörkblå klänning, skor, en beige tröja.. totalt 39,000 won (ca 354 kr).. inte faligt alls..
Det finns så mycket jag vill ha men måste tänka på pengarna.. jag ska vara här i 3,5 månader så det finns tid att shoppa..
Hittat jätte fina rosetter ((DON'T ASK.. I KNOW IT'S NOT LIKE ME.. MEN SAKER HÄNDER HÄR BORTA..haha)), hårspännen osv!!
Men hittills har jag kanske handlat kläder, smink, skor, mössor för kanske 800kr totalt.. o då har jag ändå köpt en del lite dyrare saker, skulle nog fått betala minst 1600kr i Sverige.
Till middag blev det japansk mat.. olika saker, Tonkatsu, soba,udon,sushi osv.. mkt gott.. det gick på ca 75 kr för 2 pers!! lovar den maten skulle kostat 200 per/person hemma!
Hittills konstigt nog har jag INTE köpt en enda skiva!! känner mig duktig *klappar mig själv på axeln*... men vet att det finns mycket jag vill ha!
Idag tror jag ca 10 pers frågade mig vart vi varifrån då jag pratade svenska, dock kunde jag svara på koreanska..så det var ett plus ^__^ o de tyckte det var coolt att vi bodde i Sverige..hehe..men det med åldern e jobbigt.. vissa tror att jag e gymnasieelev, fast det gör att jag kan få komma in på saker för ungdomspris istället för vuxen.. så man får se det från en positiv sida med.

Har bokat biljetter till Fly to the sky koncerten nu.. den 13 Juli ska jag o Andreas gå.. det ska bli grymt kul! Jag är inte ett jätte fan men jag diggar deras musik.. o Brian e snygg..haha ^__^
Vi tog de billigaste biljetterna.. för 56,000 won. Men arenan är inte så stor och den ligger precis bakom mitt campus ;)

Imorn åker Elisabet till Japan.. o jag har 2 dagar kvar tills skolan börjar..
Imorn ska jag träffa HeeJung o gå på stan, antar jag.. har INGEN aning om vad vi ska hitta på men ngt skoj blir det.
Sen får vi se om Naomi ringer.. men hon har antagligen mkt me jobbet men det skulle vara kul att träffa henne.. :)

Nej dags att sova, innan jag somnar framför datan...

Today's mood: Cheerful
Todays song: 동방신기 - どうして君を好きになってしまったんだろう? ((I'm in LOVE with this song.. one of DBSKs best songs ever!!))
Todays photo:
Elisabet och HeeJung i tunnelbanan..
COEX mall med HeeJung,Liz o en vän till HeeJung..
det blev Andong Chicken till middag.. *yummy*
På Lotte World.. i en luftballong :D med våra nya öron :)

No comments: