Friday 30 July 2010

Händelserik vecka

Tisdag
Vaknade kl 5.20 för att packa det sista o sedan åka ner till Yongsan för att träffa Sangbong unni och köpa tågbiljetter.
Vi hann med 07.20 tåget mot Mokpo, men vi bytte tåg i Gwangju Songjeong-ri.
Där träffade vi Hani och åkte vidare mot Boseong, Väl i Boseong letade vi upp en restaurang, det blev grönte samgyeopsal. Efter maten kom jag på att jag glömt mitt FINA paraply på tåget, mindre kul.
Sen gick vi till busshållsplatsen för att åka vidare till grönteodlingen, efter att ha väntat i ca 10 min kom en taxi förbi och sa att vi endast behövde betala 1000won var..vilket var billigare än bussen (bussen kostade 1100won).
Det var en ganska lång resa.
Vi var verkligen ute på landsbyggden, och teodlingen var hur fin som helst!! Och vi fick vandra en hel del.. bara uppför. Roligaste var att Hani hade på sig 10cm höga klackar och på vägen ner stötte vi på farfar som kollade på hennes fötter o sedan dog av garv, han själv bar full utrustning för at vandra i bergen ^^
När vi kom ner igen åt vi glass, grön-teglass såklart, samt köpte lite souvenirer.
Tillbax i Boseong fick vi veta att det inte fanns några tågbiljetter förutom till det sena tåget, då ringde vi till busstationen och de sa att de hade biljetter men vi fick skynda oss då bussen skulle åka inom 10 min.
Så vi hoppade in i en taxi o på så sätt hann med bussen. till vår förvåning var bussbiljetten mkt dyrare än tågbiljetten. (Tåg 2300won och buss 7800won)
I slutändan hamnade vi i Gwangju, först spanade vi in stan och tog hål i örat, måste säga att deras sätt att göra det är annorlunda, de tog örhänget o körde igenom det genom örat, o så var det klart. 2 sek.
Sen blev det middag och lite shopping, sedan åkte Hani hem till Mokpo och jag o Sangbong letade efter ett motel.
Hittade ett inte allt för dåligt ett, ca 100kr per/person. + de hade VHS på rummet så vi kollade på en gammal film.. ^^

Onsdag
Sightseeing dag, först gick vi till turistbyrån och fick info. sedan bar det av mot bergen.
Vi åkte tunnelbana o buss, i Gwangju har de en linje och inte så många människor som åker.
Till lunch blev det boribap. och sedan vandrade vi uppåt, farbrorn på restaurangen sa att det skulle ta 10 min, det tog oss 1 timme upp och ner!!!!+ vi hade all packning osv att släpa på!
men fin utsikt var det i alla fall.
Sedan åkte vi tillbax till city och bytte till en annan buss som tog oss till 5.18 minnesplatsen. Lovar att bussresan tog 1 timme! Därute var som på landsbyggden och vi gick runt i flera timmar, bla inne i museeumet. Det är svårt att förstå att det skett och att regeringen gjorde detta mot sitt eget folk. se alla bilder, videos, replicas fick oss att må dåligt!! spec graven!
Sedan hade de ett stort bibliotek med massa intressanta böcker.
och bredvid fanns det tack till div länder som hjälp/haft samarbete med Korea, bla Sverige. men även Danmark och Norge, måste dock säga att danskan, norskan och svenskan var lite sisådär.
Bussresan tillbax till city gick otroligt snabbt men så är det väl alltid!? hemresan går alltid snabbt.
Först gick vi o hämtade utbiljetterna vi bokat, dock tog det tid då kassörskan tjafsade med mig om ett spec reservationsnummer. jag hade bara 1 men hon menade att jag borde ha ett till.
Sedan sa jag att vi bokat som utlänningar och då ändrade hon sig och vi fick biljetterna på 1 sekund!
Middag blev på Hyundai.. inte världes godaste men inte dåligt heller, det var dt bästa vi hittade ^^ Sedan bar det hemåt mot Seoul.


Torsdag
Vaknade tidigt, duschade och åkte till Edae för att träffa Sayuri unni för en sista gång, för denna gång.
Först åt vi lunch, naengmyeon, pratade och pga det varma vädret gick vi på bio.
Ville se "ajusshi" men den har inte premiär förräns i nästa vecka så vi såg Maeumi 2. Koreansk version av 101 dalmatiner ^^;;
Vi köpte även popcorn, vi testade den nya smaken. OST!
Köpte halva med ost halva med karamell. Måste dock säga att osten var ja.. ätbar men inget mer!
Filmen var gullig men ja.. that's it. dog när den fula gubben slickade hundvalpen i ansiktet samt stoppade in den i munnen.. sjukt äckligt! knäppa korean ^^
Efteråt gick vi runt i Edae för att hitta en klänning, Sayuri unni ville hittade en liknande min men vi hittade ingen.
Sedan var det dags att ta farväl, ville det inte men tvugna, Sayuri unni skulle åka hem till sin mormor innan hon åker tillbax till Japan. Vill oxå åka till Japan, och Sayuri unni sa att jag borde komma, men ja.. allt är dyrare, dock så finns det en hel del saker jag vill köpa. Ska se om jag kan beställa dem istället.

Efteråt träffade jag Tiff, Lisan o Salsa, har inte sett dem på ja.. 7 resp 9 månader, kändes konstigt till viss del men normalt till en annan ^^;;
gick först runt i Edae och sedan hyrde vi mobil i Jongno och hamnade sedan i Myeongdong. Där shoppade jag en ny klänning samt en väst från min favoritbutik ^^ (Ssa Visage)


Fredag
Hemmadag och pluggdag.. ska plugga mer imorn..men har ZERO motivation...

No comments: