Thursday 11 September 2008

Det koreanska språket tar över~

Det koreanska språket har tagit över min hjärna..
eller ska jag kalla det TENTA plugg! sluttentorna = 6 kapitel!! varav det sista gick vi igenom igår, dagen innan tentan! Yes.. här använder man ALL tid som finns!! (och vi har gått igenom alla 6 kapitel på ca 4 veckor!!, men så har jag oxå tagit en intensivkurs~)

Hittills denna vecka har min tid gått åt till att huvudet i böckerna...
skrivböcker, papper, textbok, övningsbok, grammtikbok, verbbok osv! ((Ni skulle se mitt skrivbord.. det ser ut som att 3e världskriget utspelat sig))
Har till och med gjort några småkort som man kan flippa på!
Kan säga att dem räddade mig idag under de 3 första tentorna... För självklart fick vi frågor om olika motsatsord!
+ massa grammatik, ord osv~~ *Någon... snälla.. rädda mig?!*

Dessutom så hatade jag hörförståelsen, inte för att den var svår utan bandet sög!! dvs kvaliten på ljudet.. 99% gick till att anstränga öronen för att överhuvudtaget höra något när det lät som att högtalarna skulle spricka vilken sekund som helst!
Men tror att jag fick med allt.. och kan säga att Stockholms univ. är INGENTING i jämförelse med Ewha W. Univ när det kommer till hörförståelse!!

Annars så gillar jag tentorna här bättre, för hemma måste man hålla koll på 3 språk, koreanska, engelska och svenska, medan här så gäller bara det koreanska språket!
Det gör att det blir lite lättare, fast man måste ändå plugga lika mycket för det, och kanske lite mer!?

I böckerna finns NOLL förklaringar till grammatiken.. så det gäller att fatta vad läraren säger under lektionen eller fråga en korean ^__^;
annars finns det inte en chans att man klarar sig! + alla dessa ord~
Vem kom på att "långa ben" betyder att man känner många, eller att "ölflaska" är desamma som att inte kunna simma!? ^__^
Ja en del saker blir man inte klok på, men det e kul att man lär sig..!?

Under rasten mellan 2 av tentorna så fick jag huvudvärk, inte pga. tentorna utan Keiko visade mig Tokyo's tunnelbanekarta.. seriöst.. hur hittar folk!? ^^;
Dessutom så är vissa statligt ägda, andra privata, och det med biljetter ska jag inte ens försöka att förklara!!
Kan säga att jag kommer att bo bra!! bara stationer till Harajuku och Shibuya och Shinjuku osv~
Så hoppas att jag kan träffa Keiko där så får hon visa mig runt i jättelabyrinten ~(*_^)~~

Idag blev jag klar med 3 tentor... och svarade på ALLT, sen får vi se om det räcker!!
och har 2 kvar.. skriv och muntligdel.. som jag inte riktigt vet hur jag ska plugga till...
känns inte som att jag kan få in mer!? Kanske kolla igenom grammatiken lite, men jag skulle gissa att det kommer komma en uppsats skrivning då man ska använda sig av olika "ending-forms".. dvs lite finare, och vardagligt.

+ för att muntra upp mig hade jag tänkt att jag skulle åkt o köpt mina Mickey mouse byxor i Dongdaemun, men kroppen säger ifrån.. jag tror att jag har vant mig att sitta hemma i lägenheten!! Helt enkelt..jag har varit hemma för länge!
Istället gick jag upp till posten o skickade hem en kartong med böcker, tidningar osv~
Ska oxå skicka hem lite andra saker men väntar tills nästa vecka.. sen har jag bara mina kläder att släpa hem, så tror att jag får plats med en del i bagaget hem :)
Har tänkt att köpa hem en te-servis o stekpanna(en asiatisk fyrkantig.. har inte sett ngn hemma, och om det skulle finnas skulle den vara dyr!!) osv ^__^ så dt lär ta plats...

Imorn mellan kl 9-12 = TENTA TID
och klockan 16.00 = Träffa HeeJung och åka till Kangnung.. :)



Dagens humör:
Dagens mat: Kimbap + Jjigae
Dagens låt: Junsu + Eunhyuk - One Love (SM Town concert 2008)
Dagens bild: Tokyo's tunnelbanesystem

No comments: