Saturday 13 September 2008

Frihet o underbart~

Imorse vaknade jag tidigt igen, det är något fel på mig, jag har sömnproblem nu för tiden~
I alla fall kom till skolan, hade min skriftliga examen först, skulle jämföra 2 städer - likheter o olikheter...
samt skriva om smeknamn på alla i klassen, samt lärarens, men fick lite panik så istället för att skriva om min egen klass hittade jag på ^__^
Vi får se hur resultatet blir.. vet några stav/grammtikfel men det kan inte hjälpas nu liksom~

Sedan blev de dags för min muntliga examen, o jag var först ut i klassen, sist förra gången o först nu..hmm... aja..kom in i sal 201 och satte mig ner..
Det gick rätt bra tycker jag själv..men var nervös då jag hade 이정영 선생님(Lee Jeongyeong seonsaengnim) som testade mig.. hon är den stränga läraren..hahaha
först fick jag läsa en text högt sen välja mellan 3 olika papperslappar..o kan säga att jag drog de lättare sakerna, eller snarare de jag kunde bra!
Fick låsas som att jag skulle köpa ett par byxor o sedan slags tröja jag skulle köpa till så att det skulle matcha, samt berätta vad min hobby är~~
När jag kom ut stod halva klassen ivrigt på att få veta hur det hade gått~~
+ sa hejdå till Sowon som skulle åka hem till Kina efter provet, kommer inte att se henne igen men ska adda henne på msn :)

Sedan gick jag tillbax till min klass klassrum o pratade me Hesti o Keiko... o sedan gick jag hem o slappade, duschade o packade min väska~
Jag kände mig lättad att jag var klar med mina sluttentor...som faktiskt inte var så svåra som jag trodde att de skulle vara..då vi hade sjukt mycket att studera!

I alla fall så åkte jag lite tidigare till 강변역 (Kangbyeok station)...kollade in Techno mart för att se vad mp3n som jag vill ha skulle kosta...men ska förmodligen köpa den någonannanstans för kvalitens skull~
Innan jag mötte upp 희정(HeeJung) gick jag ner till Lotte mart o köpte lite grönt te o snacks att ga med på bussen~
Kan säga att kön på 강벽버스터미날 (Kangbyeok bussterminal) liknade kön till Ullared! så jag fik slå mig fram för att huvudtaget komma upp till andra våningen~
Kom på bussen o kan säga att man hade sjukt bra med ben utrymme, typ som att åka business class på flyg.. så med mp3 på lagom volym så kunde jag sova bra~
Idag var dagen då alla lämnar Seoul, för alla ska iväg o fira 추석 (Chuseok - Thanks giving) så själv klart var det bilköer~~ men jag sov förbi dem... och efter några timmar blev jag väck då bussen stannade o vi var vid en rastplats..så jag o HeeJung gick ut för att sträcka på benen~
Kan säga att rastplatsen var enorm..med SJUKT mkt folk..
Yttligare 2 timmar senare var vi framme i 강릉 (Kangneung).. tog en buss hem till Heejungs mamma o syster... o sedan blev det en slapp hemmakväll med mkt skratt framför tv'n - Korea o alla deras sjukt roliga shower ^^


Imorse vaknade jag av att värmen började stiga omkring sådär klockan 6 på mogonen men vägrade att lyfta kroppen från golvet förrän runt halv 10 tiden..
Yepp sov på golvet.. Korean style ^___^;
Sedan blev det dags för en koreansk frukost som innehöll: soppa med tofu, ris, köttbullsliknande saker, stektfisk..o div andra små rätter~
+ Heejungs familj pratar med en bred dialekt..o kan säga att det e sjukt svårt ibland att fatta vad de säger så vid frukostbordet bad Heejung att de skulle tala rikskoreanska... haha.. stackars dem.. vad har jag ställt till med?.. jag sa dock att de inte behövde..sa att min koreanska är inte så bra ändå så det e lugnt~ men Heejung envisades med att jag förstår så pass bra att jag i alla fall skulle kunna hänga med i deras konversationer någorlunda om de använde sig av rikskoreanska~
Så de lovade att de skulle försöka... men kan säga att det är ju sjukt svårt att byta uttal... jag menar.. jag har ju vissa uttal på svenska som e lite "dialekt" eller vad man ska säga så att byta ut dem är ett ansträngande jobb...
Efter en morgon dusch bar det av till en av Kangneungs bästa stränder.. 경포~
Det kändes som att jag hade hamnat på en semesterort i Spanien/Grekland.. vattnet var klarblått o solen sken.. jag sprang såklart ner för stranden, kastade av mig mina skor o sprang ner i havet ^^ kan säga att det var varmt och jag önskade att jag hade haft med mig mina simkläder~~
Så vi stannade där ett tag, sedan tog vi en promenad o sedan buss in till stan, shoppade lite, åt lunch o blev upplockade av Heejungs kompis "Ellie" och lämnade Kangneung o åkte till 평창 (Pyeongchang), staden som ville ha Vinter OS men inte fick det!
Det var grymt vackert, det kändes som jag hamnat i en bergsby i alperna!! Vi parkerade bilen o sedan tog en linbana upp till toppen av skidbacken (1450 meter)
Det tog ca 10 min..o kan säga att dt var hur vackert som helst.. var bara ca 20 mil från Seoul men naturen o luften var helt annorlunda, det kändes inte som Korea.
Utsikten var underbar o tog sjukt mycket kort...åkte samma väg ner..o sedan tillbax till Kangneung, skulle åkt o se på någon gård där de föder upp får men klockan blev mycket så vi åkte o åt middag i stan istället, på en känd 갈비(kalbi) restaurang~~ vilket var mysigt o maten var SJUKT god..o billig med tanke på det vi beställde~
Väl hemma igen köpte vi glass i affären framför huset.. samt jag sprang upp för 9 våningar.. bara för att maten la sig som en klump i magen ^^

Imorn blir det~~ besök till en annan stand här i Kangneung, besöka HeeJungs morföräldras familjegrav samt släktmiddag...
Så i natt ska jag sova i HeeJungs systers rum då deras mamma vill göra i ordning imorn bitti ((hon brukar vakna runt kl 5-6 på morgonen!!)) i vardagsrummet..o istället för att jaga upp gästen som behöver sin skönhetsömn..så får hennes döttrar istället vakna tidigt o hjälpa till... (^__^;)

Dagens humör: Chockad o lättad
Dagens låt: 빅뱅 - 하루하루
Dagens mat: 갈비

No comments: