Sunday 27 December 2009

Julen e över!

Allt började me sista skoldagen...
jag som hade kämpat me mina läxor men i onödan då lärarna hade bestämt sig för att inte rätta ngt under lovet.. well well.. de är gjorda iaf.

Träffade sedan upp med L o T och hamnade på ett jjimjilbang o en ajusshi som aldrig slutade prata!!
Sedan bar dt av till Ilsan och Misarang. God mat o pastan var bra men lite..ja.. fet!?
Efter det åkte vi ner till Dongdaemun och nattshoppade.
Gick igenom Hello APM, Migliore och Doota tower, blev lite besviken att jag inte hittade min poncho.. (T__T) men fick tag på lite örhängen o en muffler, alltid något!
Ska nog köpa jeans där senare...mina Mickey jeans ^^
Vid halv 4 började jag bli sjukt trött och vi satte oss på ett Kimbab Cheonguk och åt lite snacks - Ddeokbokki, mandu och kimbab.
Gick sedan runt lite mer...o sen satte vi oss på Lotteria och hoppades på att tiden skulle gå snabbare.
Runt kl. 5.30 började första t-banan att rulla och jag var hemma runt kl 6.

Vaknade av ett sms från Jiseon unni som ville träffas en timme senare, lugnt för min del då jag var trött som en åsna.
Sen nästa gång jag vaknade så var klockan 13.35 och jag skulle träffa Jiseon unni utanför Shinsegae kl 14!!! Fick små panik och kastade på mig kläderna.. tvättade ansiktet, sminkade mig lätt o sprang ut... kom fram 15 min sen men.. bättre det än inget antar jag.
Vi gick runt i Namdaemun, o kan säga att det var SJUKT med människor där!! kunde endast se 2 meter framför mig!
Efter Namdaemun blev det Myeongdong o lite små shopping samt sticker photos.. ^^
de blev jättefina och det var kul o fota oxå.
Sedan bar det hemåt och jag mötte upp med T o L - åt sushi buffe, väldigt juligt ellerhur ^^ sen blev det glasstårta från BaskinRobins.. en chocklad o körsbärstårta. Fick även en fin pingvin mössa på köpet ^^
En annorlunda julafton men helt okej... saknade dock mammas köttbullar o gravad lax.

Juldagen... sov tills jag orkade ta mig ur sängen.
Sen var jag bara hemma o latade mig tills well.. jag behövde gå ut.
Tog t-banan ner mot Gangnam och julmiddagen. Mötte upp med Seojin och begav oss mot restaurangen... ännu en dag med buffe mat.
Det slutade med att vi var 14 pers. och maten bestod av mycket seafood och en blandning av annat.
Åt sallad, sushi, tempura, stek och klockan 9 rusade alla för att få en del av krabban...
snacka om att den var svår att äta, satt o klippte o pillade som bara den ^^
Stort dessertbord och jag tror att jag nästan prövade allt.. dock endast 1 tugga av varje.. och det räckte då well.. 3/4 av so-so. dock yoghurtglassen samt färska jordgubbar o ananas gick snabbt ner ^^
Efter maten rörde jag mig hemåt och när jag kom hem bokade jag min tågbiljett till Mokpo.
Hade pratat med Hani innan jag gick på middan om att åka ner till henne... för er som inte vet vart Mokpo ligger, tänk.. Stockholm - Malmö.
Fick tag på en billig biljett (direkt) med KTX - Koreas X4000!

Vaknade tidigt, duschade och gjorde mig i ordning och tog mig till Yongsan station.
SJUKT kallt ute, ville gå hem igen men hade redan betalat för biljetten så det var bara att stå ut.
Somnade på tåget och såg inte så mycket men.. det var mest landsbyggd ändå..
Runt kl 14.30 var jag framme o träffade Hani, först gick vi runt i "gamla stan" o sen åkte vi över till nya.. gick på café sen kom hennes mammas kompis o hämtade upp oss och tog oss till havet för att äta sen lunch/tidig middag. Kan säga att bilen var RIKTIGT najs!!
Fram i mitten hade hon en tv som förutom kunde visa tv-program oxå kunde visa bild när man backar, dvs avståndet till nästa bil osv om man fickparkerar.. en smart uppfinning, mamma skulle nog vilja ha en sån ^^ men det lär kosta en del när det väl kommer till Sverige.
Först gick vi till en restaurang vid havet men de hade ändrat meny så vi åkte till en annan, maten var sådär, då koreanerna försökte mixa med västerlänsk mat men det var ätbart.
Hanis mamma o väninna var sjukt roliga men lite svåra att förstå för det använde dialekt när de pratade.
+ Hanis mamma tyckte att jag såg yngre ut än Hani, trots att det är jag som är äldre.
Efter maten hamnade vi på bio, såg Sherlock Holmes. Den var riktigt bra tycker jag.. skulle varit coolt o se vissa scener i 3D.
Efteråt hämtade Hanis mamma upp oss o tog oss till ett hotell.. sjukt billigt me tanke på vad som ingick..!!! sen kom Hanis kompis förbi och vi beställde lite mat, pratade o kollade på tv.
Sen blev det läggdags.


Vaknade upp, checkade ut och gick till en restaurang och åt kalbi (grillat kött på bordet), fick även en massa små rätter till, tempura, musslor, räkor, sjögräs, fisk, mandarin...osv.
Sjukt gott, efteråt gick vi längs "kusten" o hamnade sedan på ett museum.
Måste dock tillägga att det var SJUKT kallt ute. då menar jag SJUKT kallt!
Eferåt tog vi bussen in mot stan, vi båda somnade men vaknade precis innan vårt stopp.
Vi skulle gått upp för ett berg men det var så kallt att vi hoppade över det och gick runt i affärer istället. Köpte en pjamas till min mamma.. eller hemmakläder.. vad man nu vill kalla det.
Sen hamnade vi på Kim Hyun Joongs (SS501) kycklingställe. gott och starkt ^^
Plötsligt mityt i gick Hani ut o träffade sin pappa som hade kommit me en present till mig, ett set med olika body lotions o scrub! han kom inte upp o hälsade utan bara lämnade över det till Hani.
+ Medan jag gick på toa betalade hon maten.
Seriöst... hon eller hennes föräldrar betalade allt under tiden jag var i Mokpo... mat, bio, hotell, bussresor inom Mokpo osv..
Kände mig lite dålig, borde betalat men fick inte så.. (T__T)
Kl 18 gick tåget tillbax mot Seoul och 3h och 20 min senare var jag tillbax i Yongsan.
I Seoul hade det snöat och jag höll på att ramla ett dussin gånger under den korta sträckan hem från T-banan i Edae. Imorn blir det nog mina svenska vinterskor som gäller om inte jag har tur o snön smälter bort...!!

No comments: