Sunday 28 February 2010

I'll be back (^__^;;)

Så nu har jag landat igen..
Har varit mkt sen jag kom tillbax från Japan, men vilken otrolig vecka jag haft.
Shopping, träffat kompisar, ätit sjukt god mat, o varit med om andra upplevelser.

Bodde i Oookayama, som ligger väldigt centralt och lätt att ta sig till, 4 stationer från Meguro.

Allt började med att jag kom "hem" till Takako-san o Mitsuo-sans hus runt 00.30.
Måste säga att det var fullt av människor på t-banan hem, som rusningstrafik trots de sena timmarna, men det är vanligt i Tokyo.
Åt soppa, tog ett härligt bad, Japan style och gick sedan o la mig sådär kl 03 ^^
Nästa dag bar det av till Meguro för sushi lunch, seriöst vad bitarna var stora!! jag var chockad.
Jag kunde vika fisken 2 gånger och kunde fortfarande inte se riset!
+ allt kom på ett rullband o Mitsuo-san sa att det var bara att äta på ^^
Deras döttrar Itsuko-san och Atsuko-san kom oxå. Det var en mycket trevlig och god lunch!
Inget går upp emot JAPANSK sushi..
Sushin vi har i Sverige borde döpas om till ris med fisk.
Efteråt vandrade vi i ca 10 min och hamnade på ett dock museum, det var riktigt coolt o se alla handgjorda dockor men seriöst det var svinkallt i byggnaden och fick hela tiden ta av o på tofflorna när vi gick in i de olika rummen. Coolaste var att se videon då de visade hur de tillverkar alla dockorna.. Hontou sugoiiii desu!
Efteråt var klockan en hel del och jag o Takako-san åkte till Jiyugaoka och spanade in shoppingen, jag gick till Muji och köpte en del pennor, senbe och mochi med jordgubbssmak ^^
Gick även förbi Book off, Uniqlo osv men shoppade inget.
Sen blev det middagstid och vi åkte hem. Nabe middag med mycket tofu (^__^)
och spenderade resten av kvällen genom att se på div. Arashi program och andra drama serier.

Fredag - Jag träffade upp med Ikuho-san i Nishifunabashi och åkte sedan ut mot Chiba och hamnade tillslut på Aiba-chans restaurang.
Vi kom dit runt 11.30 och kön var enorm! En servitris gick runt och sa att pga det var så många kanske vi inte skulle kunna komma in.
Vi stod o köade i 2,5 h!!Under tiden höll jag på att kissa på mig men tillslut gick jag in i restaurangen och lånade toaletten, samt där vi stod var det skugga så jag frös en del med och vi kom INTE IN. till lunchen, besviken men vi fick iaf skriva upp oss på listan för middag då vi köat så länge, efter det åkte till Funabashi och gick på Loft samt fikade, fick min pudding ^^
Sen var det dags att röra sig tillbax.
När vi kom tillbax var det en lång kö igen men vi slapp köa då vi stod på listan.
Till middag åt jag GYOZA, MABO TOFU och Soba.. Alla i Arashi brukar alltid prata om Gyozan samt Aibachan gör ju alltid konstiga rätter med Mabo tofu ^^
Goyzan var nog den godaste jag ätit, + de var enorma!! Tofun var god den med och soban var helt ok men åt knappt av den ^^;;
Efter maten åkte vi hela vägen till Shinjuku och gick till en bokhandel där jag köpte Genki 2, borde verkligen börja plugga japanska ^^ samt en manga bok. Sen gick vi och tog purikura.. hittade massa nya ramar så det var kul ^^
Sen var klockan en hel del och det var dags att åka hem. Tror att jag kom hem runt 23.30.


Lördag - Vaknade tidigt och åkte till Harajuku, kom dit runt 9.30 och det var redan massa människor som köade för att komma in till JE shoppen, jag gick min biljett, fick tiden 10.30.
Medan jag väntade på att det skulle bli min tur gick jag runt i Harajuku.
Seriöst folk köade utanför massa butiker, barn och föräldrar utanför Kiddy land, kvinnor o män utanför H&M osv.
Shoppade loss bland alla JE saker iaf, men vilken tid det ska ta där inne alltså. jag svettades och trängdes med massa kvinnor.
Men fick mina Arashi bilder iaf..o fotoalbum o åkkortshållare ^^
Såklart en par 100kr fattigare men well det e inte första gången som JE äter mina pengar.
Sen blev det annan shopping i form av kläder, på bla Forever 21 samt div småbutiker.
Måste säga att jag gillar japanska modet men allt e så mkt dyrare än i Korea. Det är som att komma hem till Sverige, o tom lite dyrare.
Åt lunch på ett udon ställe, enda stället jag kunde hitta med japanskmat som hade plats.
Vid 4 tiden kom jag hem, Mitsuo-san tyckte att jag var tidig men well hade grymt ont i fötterna så pallade inte att vara ute längre, dvs om jag skulle vara ärlig.
Tog en dusch och sedan kom hela familjen Yamamoto på middag.
Blev en buffe av div japanska rätter samt de öppnade upp den finaste saken som de hade i huset, o jag såg prislappen.. min mun bara gapade ^^
Men allt var gott, såklart. Fick i övrigt min första avocado på 3 månader!!
Från att ätit det varje dag i Sverige till att inte äta det alls i Korea, då det kostar skjortan!
Pratade en del med Mr. Yamamoto och Kyoko-chan.. samt Itsuko-san :)
Kyoko-chan gillar oxå Arashi..hehe :) :) :)


Söndag - Vaknade sent och ingen var hemma utan såg en lapp att det var bara att ta för sig av det som fanns i köket. runt 10.30 kom Mitsuo-san hem och sedan ringde vi till Kyoko-chan som jag senare mötte upp i Shibuya och vi shoppade i 109.
Köpte mig en mössa, en väska, o ett par boots.
Vi åt lunch på en italiensk restaurant då Kyokochan var sugen på västerlänsk mat, måste säga att det var helt ok, bättre än Korea men still.. ja något fattades.
Sedan var det dags för Kyoko-chan att åka hem o plugga, och jag fortsatte att vandra runt.
Senare hamnade jag på starbucks och testade deras SAKURA FRAPPE, den var sjukt god.. + köpte även en termos därifrån med sakura motiv, riktigt fin men dyr (^^;;)
När jag tröttnat på Shibuya åkte jag till Harajuku igen, och köpte min jacka och åkte sedan hem och hade en lugn kväll hemma med god mat och ett skönt bad.


Måndag - Efter frukosten packade jag mina saker sedan bar det av till Shinjuku och vi köpte bussbiljetterna till Hakone, åt lunch - RAMEN ^^
och sedan träffade vi upp med Taeko-san, Motoko-san, Yoko-san och Susumu-san.
Efter 2,5 h på en fullpackad buss var vi framme i Hakone. Vi checkade in och pratade lite och jag fick massa presenter av Yoko-san och Taeko-san, min födelsedag? ^^
Efter det tog vi oss ett bad, jag älskar onsen!!!! efteråt var det dags för middag, jag e inte säker på hur många rätter det var men sjukt många, de bara kom o kom.. allt var sjukt gott såklart!!
Men fick peta bort alla morötter och alla tyckte att jag hade en spec teknik, då maten ftf såg orörd ut efter att jag var klar. samma med all anko (rödbönpasta) i mochin.
Efter en lång middag med kanske 6-7 rätter blev det dags för karaoke :) vi sjöng i säkert 2 timmar. och sedan tog vi ett till bad innan det var läggdags, men innan jag somnade kollade jag såklart på ett Arashi program :)

Tisdag - Började dagen med ett bad, skönt sätt att vakna på då jag vaknade runt kl 6!
Till frukost blev det japansk frukost och prövade natto för första gången och jag gillade det! slemmigt och svårt (tills jag fick in rätta tekniken) att äta men gott ^^
Efter frukosten checkade vi ut och åkte på sightseeing. Fick see Mt Fuji och massa annat.
Åt spec svart ägg, det sägs att jag lever 7 år längre om man äter det.. och jag åt 2 så det betyder + 14 år (^^;;)
Åt sjukt god soba och tempura till lunch sedan köpte vi alla lite souvenirer, jag köpte ett kendama "spel". och jag har redan lyckats!! det ser så lätt ut men det är svårt!
Åkte tåg hem, måste säga att de har ALLT i Japan! Istället för att vända på tåget så att alla åker åt rätt håll trycker de bara på en knapp och alla stolar vrider på sig! hur coolt som helst.
När vi kom hem gick till affären och handlade och jag köpte en del snacks, måste säga att det var kul o shoppa mat, då hade hade massa saker som jag sett hemma, men såklart mkt billigare.
Hade sedan en lugn hemma kväll.
Och fick även natto till middag då jag gillade det så mycket ^^

Onsdag - Jag och Takako-san träffade upp med Yoko-san och åkte till China town i Yokohama
Först gick vi till Yamashita park och jag höll på att få en hjärtattack pg alla fåglar, höll hårt i Yoko-san och Takako-san (^^;;)
Tom folk som gick förbi oss tyckte synd om mig så de kunde se att jag verkligen inte gillade fåglar.
Sedan gick vi runt i Chinatown, åt god lunch och köpte en nyckelring, eller snarare Yoko-san köpte den till mig, den sitter nu på min fina nya väska från Shibuya :)
Sedan gick vi runt på huvudgatan i Yokohama och Yoko-san och Takako-san shoppade lite, sedan åkte vi hemåt och innan vi gick hem gick vi förbi det kända MELON PAN stället i Oookayama och köpte en massa olika melon pan, vanlig, choklad o jordgubb :)
gillade jordgubb o den vanliga mest ^^
Sedan tog jag en snabbtur förbi Shibuya innan jag träffade upp med Keiko-san i Shinjuku men vi fortsatte upp till Ikebukuro. JR Yamanote line är alltid full, det är bättre träning än gymet!!
I Ikebukuro hamnade vi i sunshine city och åt.. Okonomiyaki och Yakisoba.. men Keiko-san var riktigt hungrig så vi hann med Monya oxå.
Hade inte träffat Keiko-san sen jag var i Korea sist under 2008, vi gick i samma klass. och hon är alltid rolig att vara med ^^
Klockan hann bli efter 22 och åkte hemåt och var hemma runt 23 tiden skulle jag tro.

Torsdag - Min sista dag!!!
Vaknade tidigt igen och det bar av runt halva Tokyo, först Harajuku, sedan Kejsarpalatset och Ginza sedan Shibuya, Shinjuku och Ikebukuro.
Tror att jag vandrade i 8 h non-stop.
Hade bra väder och hade hoppats på att se lite sakura blossom men nej... såg på tv kvällen innan från Shizuoka och Chiba men ännu inget i Tokyo.
Shoppade lite men inte så mkt.
I Shibuya gick jag till JFC men måste säga att det var en besvikelse..ett stort rum med ja.. mer eller mindre inget spec o se (^^;;) Men nu har jag varit där iaf o vet vad det är.
I Ikebukuro hittade en kläd affär med massa fina saker men köpte endast en tröja.
Väl hemma åt vi donkatsu och massa tofu :) :) samt jordgubbar till efterrätt!!!!!
+ fick en bok i present av Mitsuo-san som handlar om Japan, historia, politik osv.. verkar super spännande och den är både på japanska och engelska.
Efter maten tog jag mitt sista japanska bad... och spanade in Arashi programmen.. såklart
Packade min väska och somade.

Fredag - vaknade runt 5.15. Åt frukost och runt 6.40 tiden tog vi tunnelbanan ut mot Haneda Airport.
Tänkt att 8-9 dagar kan gå sååå snabbt. Ville inte lämna Japan men.. kan alltid komma tillbax.
Hade en skakig resa hem... och en av flygvärdinnorna ramlade in i mig och bad om ursäkt 1 miljon gånger ^^
+ hann se lite längre av 20th century boys ep. 3! men vill se klart hela...hmm.. men hur ska jag få tag på den med eng text!? hmm...


Väl tillbax i Seoul....
Solsken o värme. rena vårdagen, som i maj i Sverige. Jag kunde gå i shorts o t-shirt ^^
Under eftermiddagen o kvällen träffade jag upp med Sayuri, vi fikade och spanade in plånböcker, dock kunde jag inte hitta en fin...
Sedan under kvällen åt vi middag o hennes "skolrestaurang"... maten var som svensk skolmat fast ngt bättre ^^ Men kul o testa på...

No comments: