Thursday 28 August 2008

Här är vi effektiva~

I detta land är man inte lat eller skjuter upp saker till senare..
Nej här gör man allt med en gång~ Fortsätt o läs så kommer du snart förstå vad jag menar!

Idag efter skolan träffade jag Susanna och vi gick till optikern i skolan~
Susanna hade köpt ett par bågar på stan och ville ha glas i dem, ca 10 min senare var det fixat!.
För mig däremot så tog det ett tag innan jag kunde hitta bågarna som jag prövade ut förra månaden! Men hittade dem tillslut, sen slängde jag fram lappen där jag skrivit upp vad jag ville ha.. dvs typ av glas osv. eller jag skrev det på svenska och HeaRan översatte till koreanska när hon var här.. De kollade på lappen och förstod med en gång ^__^
Sedan fick jag min syn undersökning, en upplevelse!!
Först fick jag stirra in i en maskin där jag kunde se en stor äng med två tännstickor i mitten och skulle stirra på den, vilket kändes konstigt~
Efteråt var det dags för den stora tavlan. Hemma kör vi med bokstäver, här kör man med nummer ^__^ Tur att jag kan siffrorna på koreanska eller hur!? ^__^;
Fick oxå pröva en del olika glas..men det blev bra tillslut, kom ner 3 rader längre... dvs om man jämför med mina gamla glasögon! Seriöst mina ögon mår inte bra tror jag~
Sedan kom diskussionen om pris beroende på kvalité osv. Det blev de dyraste i alla fall.
Så det totala priset inkl. bågar hamnade på 120 000 Won cirka 750 kr!
Hemma betalade jag 5000 kr för mina senaste glasögon! snacka om prisskillnad!
I alla fall, betalade o så sa dem att de skulle ringa när de kommit.


Efter besöket hos optikern åkte vi till Hongdae o åt lunch.. SUSHI :)
Sushin kom rullande på fat och det var bara att välja det som man tyckte såg smaskigt ut~
Varje tallrik kostade runt 7 kronor. Både jag o Susanna hamnade på 11 tallrikar innan vi var mätta.. kan säga att jag undvek korrarnas fushionsushi med konstiga saker på som.. sötsursås, majonäs, chilisås~
Fick i mig mussla, olika fiskar, lax, rullar, tofu och smörfisk!! *mums*
Notan hamnade på 79 kr var när vi var klara!!! HUR billigt som helst! Önskade att min bror varit med~ då han ÄLSKAR sushi! Varför kan inte sushi vara så billigt hemma??
Kan säga att rullbandet gjorde hela lunchen!! + hade trevligt sällskap!

I alla fall väl hemma några timmar senare så ringde telefonen.. det var optikern, självklart trodde jag något var fel.. men nej.. de sa att glasögonen hade kommit och att jag kunde komma ner o hämta dem!!!
Hur lång tid hade gått... 3 timmar?? Seriöst här kan man se en klar skillnad mellan Sverige o Korea~
I Sverige får man vänta i några veckor.. här i Korea.. timmar!! Jag är i chocktillstånd!?
Gick ner till mitt univ o hämtade dem.. seriöst jag ser Korea med ett nytt perspektiv ^__^
Den e ljusare och bättre..hahaha!!
Men självklart har jag huvudvärk, att "gå in" nya glasögon är inte ett lätt jobb~


Imorn bär det av till Seoul Land med klassen~


Dagens hurmör: Chockad
Dagens mat: Sushi
Dagens låt: Younha - My song and...

No comments: