Friday 20 October 2017

Heja svenska språket



Det är så kul när jag ser nyheter gällande det svenska språket. Jag gör själv misstag märker jag och skulle säga att det finns flera orsaker. En orsak är att mitt arbetsspråk på jobbet är engelska. En annan är att jag sitter framför en dator som kan autokorrigera eller ge förslag!
Engelskan har också gjort att vi skriver svenska men efter engelskans regel.
I svenska stavar vi inte ord med versaler som engelskan, men många gör det ändå. Exempel: dagar, månader, väderstreck, språk.

Jag tror det är liknade med skolbarn. Innan de ens fått en penna, sudd och skrivblock får de en dator eller surfplatta. De lär sig skriva digitalt. Jag tror att det medför att man inte lär sig på riktigt.
Ett papper auto-korrigerar inte ens stavningar.
En kompis i Japan sa till mig för något år sedan att hon tycker att hennes förmåga att skriva "kanji", kinesiska tecken, blivit sämre sedan smartphones tog över.
I skolan skrev hon för hand men i och med teknologins framfart har hon glömt hur man skriver de olika tecknena. För er som inte vet, när man ska skriva ett kinesiskt tecken finns det ett "rätt sätt". Alla streck som bildar orden ska dras på ett visst sätt, från vänster --> höger, upp --> ner.

Jag har sagt det förrut.. vi lever i ett samhälle där det är "Okej, bara man förstår vad den andra menar".
Jag har hört den ena ursäkten efter den andra - "A har utländsk bakgrund så A har det svårare att lära sig", "Vems är ansvaret - läraren? föräldrarna?"
Ja, har man ett annat modersmål kan det vara svårare speciellt om man kommer till Sverige senare i livet men snälla... får en person en bra undervisning så kan jag garantera dig att han/hon inte kommer ha några problem, allt handlar om vilja.
Ansvaret ligger hos alla, Skolan för att lära ut, föräldrarna för att få barnen att ta till sig materialet.
Varför hittar vi på ursäkter och undanflykter? Det finns ursäkter för allt!
Skolan är en perfekt plats att lära sig språk och framförallt svenska. Barn bör lära sig grammatik, stavning och läsa böcker! Ett exempel jag säkert skrivit förut, det är skillnad på en "brunhårig sjuksköterska" och en "brun hårig sjuk sköterska". Det är grunder som alla bör lära sig. Att ha ett annat modersmål bör inte spela roll, vi alla bor i Sverige och i Sverige talar vi svenska.
I Danmark pratar de danska, i Tyskland pratar de tyska osv.
Ens ursprung bör inte styra fördomar vi bor i samma land och bör kunna kommunicera med varandra! Vi lär oss fler språk för att kunna resa och utvecklas!

Media gör inte heller saken bättre, fler och fler företag släpper reklam på engelska. Ta SAS nya reklam för "World travellers" eller Ellos klädreklamfilmer! Eller andra företag som håller på engelska slogans.
Varför har det blivit "ute" att prata svenska? Istället blandar vi in engelska ord i meningar, reklam, namn?
Jag säger inte att vi ska bli som Island och byta ut alla ord till svenska, men jag tycker att vi bör ta tillvara på vårt eget språk! Vi och vår framtid går miste om ett litet men fint språk.


Heja svenska språket!!

No comments: