Tuesday 3 October 2017

Resa & packa



Alla som känner mig vet att jag älskar att resa så de brukar fråga mig om råd om div innan de ska resa. Jag brukar säga.. du vet att allt går att Googla?

Här kommer de vanligaste frågorna
1. Hur bokar jag en billig biljett?
2. Vilka flygbolag är bra?
3. Vad använder du för bankkort?
4. Växlar du kontanter?
5. Pass - visum?
6. Vad gör du under långflygningar?
7. Wifi på resan?
8. Är destination X dyr?
9. Hur får du plats med allt i väskan?
10. Hur gör du med övervikt i bagaget?


1. Hur bokar jag en billig biljett?

Svar: Det finns många knep. Men det viktigaste är rensa ALLTID webbhistorik och cache innan du ska boka. Ju mer du söker desto dyrare kommer resan att bli då sidorna känner av att du letar och börjar förstå att du ska boka. Alla sidor har sina priser och de kan komma och gå, de kan försvinna på 5 min!
Jag brukar söka genom flygbolagets egna hemsida samt Momondo. Men var vaksam många är sidor jag aldrig hört talas om så jag litar inte på dem.

Svenska bolag / bolag på svenska marknaden som jag litar på/använt är:
ReseCentrum Gruppen, Kilroy, Expedia, Ticnet, Flightfinder.

Andra faktorer som spelar roll när du bokar är när du ska åka, t.ex. allt som ligger inom heldagar / högtider etc gör oftast att det är dyrare.


2. Vilka flygbolag är bra?
Svar: Svårt att avgöra vad som kan klassas som bra. Men det är väl en del jag anser vara säkrare än andra och har bättre service. Jag föredrar säkerhet och rykten om dem.
Och för att inte glömma flygtid och flygplatsservice spelar också roll för mig när jag tänker på ett bra flygbolag.

Några bolag jag avskyr är generellt pga deras service är Ryanair, Air Canada.
Dessvärre i Canada finns det inte många att välja mellan så jag har flugit med dem flera gånger och varje gång blir man lika besviken på servicen.
Ryanair som alla vet är budget och bara allmänt otrevliga så underviker dem.

Flygbolag jag gillar är Westjet, British Airways, Japan Airlines.



3. Vad använder du för bankkort?
Svar: Inom Europa funkar ens vanliga kort, så länge man tar ut i Euro kostar det inget.
Jag har använt både Ica banken och Skandiabanken och valt att behålla Skandia pga det är ett Visakort. Ica är Mastercard och i vissa världsdelar är det lättare med ett VISA.
Ica och Skandia har liknade valutapåslag så i sig spelar det ingen roll.
Jag har hört att Coop släppt ett mastercard som är avgifttfritt och 0% i valutapåslag, men har en årskostnad. Så reser du mycket och åker till destinationer där "cash is king" eller inte är ett Euroland kan du kolla upp om det skulle vara värt pengarna.



4. Växlar du kontanter?
Svar: Inte så ofta längre men det händer. De flesta tar kort och på de flesta flygplatserna finns bankomater. Men är det en ny destination och ligger lite utanför en större stad och jag hört att cash is king har jag nog tagit ut så jag vet att jag klarar en-två dagar. I de flesta fallen har jag tagit ut i ankomsthallen.



5. Pass - visum?
Svar: Det beror på destination men som svensk behöver vi inte söka visum så ofta. Om man är osäker bör man kolla i svenska ambassader utomlands. De brukar ha ett avsnitt på hemsidan gällade pass och visum. 
I övrigt så kollar jag alltid att passet är giltigt och söker nytt i god tid. Det finns länder som kräver att passet är giltigt 6 månader efter man kommit hem, vilket jag har svårt att förstå men regler är regler.


6. Vad gör du under långflygningar?
Svar: Nu kommer en del rynka på pannan men...Jag brukar planera i detalj vad jag ska göra. Nuförtiden får man en egen skärm och kan kolla på film. Jag brukar kolla på flygbolagets hemsida för att de vad som finns och planera resten av tiden från det. Jag har lätt att sova på flyg och sover gärna om det inte finns något kul att göra. 
När man åkt en del lär man sig om maten är god eller inte, så är det ett bolag med dålig mat brukar jag äta på flygplatsen eller ta med mig snacks/macka. Sedan sätta ett klistermärke på stolen "väck mig inte" (flygbolagen brukar dela ut).

Annat som är bra att ha med sig på resan...
  • Har du en surfplatta? Ladda ner "offline" från Netflix / Spotify etc.
  • Köp en tidning.
  • Köp snacks om du är petig med maten.
  • Ha på dig sköna kläder (leggings, mjukbyxor, tjocktröja utan luva)
  • Ta med ett par engångstofflor - jag hatar att ha skor på mig så länge och tofflorna är perfekta på flyget!!
  • Ta med hudkräm / ansiktsmask - är du som jag, ha torrhy är det jättebra att ha med sig återfuktande kräm. Flygplansluften suger verkligen ur allt ur huden!!!
  • Investera i Noise Cancelling headphones, jag skojar inte..de är värda varenda krona!! De verkligen tar bort allt. Efter en flygning kommer du aldrig gå tillbaka till flygplatshörlurar igen!


7. Wifi på resan?
Svar: Jag brukar inte bry mig om det på flyget i sig men väl på destinationen kan det vara praktiskt.
T.ex. Du ska till en plats men är osäker, bara att ta fram Google Maps.


8. Är destination X dyr?
Svar: Att resa kostar, vissa destinationer mer än andra och allt beror på vad du ska göra.
Är du på en semester ort tex en ö så kan det nog kosta en del, du är trots allt på en ö.
Lika med städer, det finns billigare och dyrare destinationer. Det är dina egna val som bestämmer slutsumman - transport, mat, sevärdheter.

9. Hur får du plats med allt i väskan?
Svar: Det beror på var jag åker dvs om jag ska shoppa eller ej. Sedan utgår jag från antalet dagar jag ska vara där, tvättmöjligheter etc.
Sedan gäller det att packa på ett bra sätt så man får med sig allt. Rulla och vik inte för mycket, tänk att det ska vara så platt som möjligt.


10. Hur gör du med eventuell övervikt i bagaget?
Svar: Någon dag innan jag åker hem brukar jag kolla igenom vad jag har och känna efter om man bör köpa till en resväska på planet. Det är också ett av valen när jag bokar flyg - tillåter de att man köper till en hel resväska (23kg) eller tar de per extra kilo.
Jag föredrar om man kan köpa till en hel väska, det brukar landa på 400-600kr beroende på bolag och det är alltid billigare att köpa till online innan avfärd.

No comments: