Friday 16 April 2010

Kimchi & Körsbärsträd

Idag bar det av till COEX och Kimchi museumet.
Vi fick "tillaga" vår egen kimchi, seriöst jag hatar lukten men vi hade kul..
Under en timme höll vi på med den, dvs skar rättika, lök o annat o blandade allt, det blev kletigt och vårt bord blev halft rött, såg ut som ett krig utspelats!
Fick me mig allt hem, men ska inte smaka av dt förräns om 1-2 veckor.
+ läraren sa att min kimchi såg jättebra ut ;)
dels för att jag hade skurit allt så tunnt + jag hade smörjt in alla kryddor väl (^__^)

Efteråt träffade jag upp med Minyoung unni, åt lunch - OMURICE!!
Norweigan style, fråga mig inte men det stod så!! rökt kyckling...!?
Ja menar.. hade det varit rökt lax så hade jag förstått det men, jag ska inte ifrågasätta något längre när det kommer till Korea o utländskmat.
Sedan tog vi oss till Bandi & Lunis (bokhandel) och jag köpte Mio min Mio, av Astrid Lindgren på koreanska (^__^)
Jag gillar boken på svenska o har läst den minst 20 gånger!! så tänkte att det kan ge bra övning för koreanskan :) den var dessutom billig, 45 kr
Sedan tog vi bussen och åkte vi till Jamsil och gick runt sjön kring Lotteworld, ca 3 km.. o pratade samt spanade in körsbärsträden..
Roligaste var nog musiken som de spelade genom högtalarna, hörde låtar som jag lyssnade på i låg-och mellanstadiet. samt en relativt ny låt. Yohanna - Is it true, som var Islands bidrag i ESC 2009.
Efteråt hamnade vi på Angel-in-us-coffee och pratade i säkert 2-3 timmar, 99% på koreanska :)
bra träning men oxå kul att jag kan förstå så pass mycket nu, med tanke på när jag o Minyoung träffades sist så var säkert 50% svenska o 50% koreanska.


Imorn blir det till att plugga, har läxor, sen ska jag kanske gå ut på en långpromenad, för 3 dagen i rad...dvs om vädret (och benen) tillåter!

No comments: