Saturday 12 July 2008

3 dagar i rad~

Så har det gått 2 veckor sen jag kom till Korea..
Imorse åkte Elisabeth hem till Sverige.. o jag gick till skolan~
lektionen idag var otroligt tråkig o ca 90% av oss i klassen ville bara hem o sova, och luften i klassrummet är inte den bästa heller så den gör en sömning!
Direkt efter skolan åkte jag till National Assembly för att försöka få biljetter till koncerten nästa vecka.. då bla. DBSK ska uppträda!
Jag trodde jag skulle DÖ av värmeslag.. först ligger solen på som en fet sugpropp över stan, sen finns dt ingen luft heller o när man försöker svalka sig så får man bara varmluft!!
Okej jag ska kanske inte klaga, då jag föredrar värme framför snö o kyla, men att gå i den värmen i stan är inte ett höjdare. Dessutom var det inte en liten bit att gå heller från tunnelbanan.
Jag fick 2 biljetter, sen kommer ett större problem.. det finns bara ett begränsat antal platser inne och det finns fler biljetter..så om man ska kunna komma in måste man köa..antar jag :S
jobbigt läge liksom... men vi får se hur det går~
i alla fall, när kom hem o gjorde mina läxor.. då vi får nya varje dag! sedan drog jag till Lotte Mart och handlade, har insett att man inte kan äta ute varje dag!! det funkar inte i längden..!
Var säkert där i 2 timmar..haha, affären är grymt stor och det finns så mycket! o sen står det människor som lockar en att köpa en massa, men som tur e kan man smaka så att man ser om man gillar dt eller inte!!
Köpte en massa nudlar, kött, mandu(dumplings), bröd(som förövrigt smakar som en vaniljbulle o inte toast!!), färskost, sås, grönt te..osv
Så nu ska jag överleva ett tag tror jag :)
Tyckte i alla fall att jag köpte en massa men slutsumman blev ca 150 kr. LOVAR att det hade gått på 250 hemma minst! med tanke på att nudlarna är mkt dyrare hemma.

På kvällen var jag bara hemma o slappade var grymt trött så dt slutade med att jag kollade på en japansk film.. L Change the World En film jag velat se länge men har inte haft eng sub..
kan inte säga att min japanska är så bra ^^


Fredag.. SOON WEEKEND, trodde jag!
Hade lektion på morgonen som vanligt och alla såg fram emot helgen, men så gav vår lärare oss nya läxor.. seriously!! över helgen! och dessutom 3 gånger så mkt som under veckan..
Hon måste hata oss?!?
Idag fick jag oxå sitta bredvid en kines i klassen, vår lärare tvingar oss att flytta runt så att vi lär känna alla, kinesiskan är snäll men kan typ 10 ord på engelska..så vår konversation blev rolig, jag satt med hennes elektroniska ordbok och slog upp engelska o koreanska ord till kinesiska!! ^__^
Efter skolan gick jag till skolans bokhandel och köpte en lila plastmapp och en större plastmapp/väska i den kan jag ha mina böcker osv.. :) typ som en liten portfölj, dessutom står det "Ewha womens university" på både mappen och "väskan".. :) :) totalt blev det 5100 won ((30 kr))

Sen när jag kom hem mötte jag min rumskompis Elizabeth..o hennes kompis Ben och följde me dem ut o käka lunch, god mat men sällskapet, hmm.. har fortfarande lite svårt för Elizabeth och hennes vän.. gaaah.. varför så amerikansk av sig.. o kort..haha han var kortare än mig!! ^__^
Han måste varit typ 160 lr ngt..!
Men men så fort vi var klara gick jag hem o gjorde mina läxor.. som tog tid, i o för sig tog jag pauser hit o dit!o så ringde mamma o pappa osv.. :)
Och gick till posten för att skicka hem lite saker, typ böcker, tidningar, väska, skor osv..
Allt som allt vägde det 9.54 kg.. och portot hamnade på ca 160 kr!! SJUKT billigt!!! dock tar dt 2 månader innan dt kommer till Sverige men dt e lugnt.. jag e här i Korea ändå ^^

Sen kom Elizabeth hem o jag visade henne till några klädbutiker här i området... o jag köpte en kjol för 5000 won ((27 kr)) :D :D
På kvällen blev jag hemma, gjorde middag, curry nudlar, ddeokbokki och glas..sen kollade jag på 2 koreanska filmer.
Seven days - Seriöst en av de bästa filmerna jag sett!! Den va spännande hela tiden och man ville bara se mer o mer!
Senare såg jag Lovers of 6 years... den var en ganska typisk film.. som handlade om ett par som varit tillsammans i 6 år o hur deras relation såg ut osv..
Den va bra faktiskt, trodde den inte skulle vara det, men jag gillade den :)
Sen blev klockan 3 och jag gick o la mig!!


Lördag
Vaknade till vid 7 tiden av att HeeJung skickade ett sms till mig..
Sen somna jag om och rörde inte på mig förräns vid 12 tiden... drog ut på stan en tag, till det började ÖS regna och jag hade inget paraply!! måttligt kul!
Kan säga att spö/ösregn i Asien o de samma i Sverige är inte samma sak.. jag skulle kalla asiatiska regnet för "flod regn" för det bara öser o öser ner o man skulle nästan kunna blåsa upp en gummibåt o åka runt på gatorna!
åkte hem o hämtade paraply o sen åkte jag till vandrarhemmet o hämtade Elisabeths tröja o kudde som hon glömde, sen åkte jag till Seoul station för att handla lite mer.. typ te o lite saker jag ska skicka hem, varor i matväg, typ: Nudlar, "wineade" - en koreansk blandning, läsk o vin! Det är sjukt gott faktiskt!! o mer grönt te.. köpte bara en liten flaska sist för att se om dt var gott lr inte~
Sen när jag gick runt o kollade på alla godsaker i butiken var dt en som frågade om jag var japan bara för att jag kollade på Donkatsu..haha.. jag bara nej.. jag e korean men bor i Sverige vadå da?
Hans svar blev: Du har ju färgat håret som japaner brukar..!
*EHHHHHHHHHHHHH~~ Jag höll på att slå killen, dt finns ju massa koreaner som har färgat oxå!! hittills så har alla trott att jag e Korean så..antar att dt e bra.. o kan faktiskt svara på mkt på koreanska när de frågar i butiker o så.
Sen när jag säger att jag e adopterad lyser de upp o börjar gapa o drar till sig folk o säger: Titta en adopterad som är i Korea.. o hon ser ut att må bra, o hon e bra på koreanska..!!!
Tycker lite synd om dem, de tror ju att alla adopterade har det dåligt i o med allt dåligt som skrivs i media, men så är inte fallet för mig!! o det försökte jag förklara för dem..men det gick väl sådär, de var redan glada över att jag satt min fot i deras butik..

På vägen hem ringde Andreas, för vi ska på koncert imorn :) :) så vi bestämde att han ska me o käka med mig o HeeJung imorn innan koncerten.. ;)
Ser verkligen fram emot dem, hörde dem repa idag när jag var förbi min skola där de ska spela.. för att försöka få ut mina biljetter, men tydligen går dt endast att få dem på själva koncert dagen.


Today's mood: Sleepy
Today's food: Mandu
Today's song: Arashi - Truth
Today's Photo: NON YET!

No comments: