Monday 21 July 2008

Regnet öser ner..

Så bar det av till Gyeongju som ligger på koreas östkust..
Den gamla huvudstaden som är full med historia.
Kan säga att jag såg fram emot det.. men såklart kom regnet.. eller ska jag säga en tyfon svepte förbi!

I lördags blev det en hel dag med sightseeing.. men ursch regnet alltså.. man blåste nästan bort o jag var skiträdd att bussen skulle åka av vägen, då vi åkte upp för ett berg och vägen gick i kringlor.. o det var tjock dimma!! Man såg knappt 1 meter framför sig!
Men vi överlevde.. blev blöta som hundar men hade kul ändå... fick se gamla gravar, tempel osv.. mycket intressant. Då jag älskar historia.
På eftermiddagen gick vi hem o duschade av oss all sand o grus från berget, sen gick vi till en park full med gamla gravar. Kan säga att deras gravar är som stora kullar..!!
På kvällen skulle vi sett ngt slags uppträdande men pga. tyfonen var det inställt så istället gick vi runt o olika parker, blomsterängar.. mkt trevligt!
Kan säga att det kändes att man var långt ifrån Seoul.
o människornas dialekt..hur grym som helst.. jag älskar Gyeongju dialekt..den är nästan som Närke fast lite gladare men ändå gnällig.. o lite frågande..haha ^__^

I Gyeongju åt vi endast typisk Gyeongju mat.. en del ätbart..en del inte.. inte för mina smaklökar i alla fall! ^__^
Det var sagt att tors-lör skulle vara de varmaste dagarna detta år.. o JA det stämde. trots att jag sov med en gigantiskt fläkt riktad mot mig var det varmt som bara den!
Vi bodde i ett guesthouse.. o huset var byggt på 1800 talet skulle jag tro, så det var en upplevelse. Träffade en del utlänningar oxå.. o på lördagskvällen blev det en häftig diskussion om olika band, artister osv. Då vi alla kom från olika länder och det var helt enkelt kul o se vad folk kunde om andra länders artister...
Japanen kunde mer om Europeerna än tvärtom, vilket inte var en nyhet! men ändå.

Söndag.. då det regnade igen o det inte fanns så mycket att göra valde vi att gå till stationen för att försöka byta våra biljetter till ett tidigare tåg.. o ta oss till Daegu. Det gick mycket bra.. men innan vi lämnade Gyeongju tog vi en snabbtur i centrum..
Väl i Daegu tog vi bussen in till stan, käkade lunch o kollade runt lite.. sen var det dags för mig att åka tillbaks till DongDaegu station för att ta tåget hem.
Jag hade bokat ett tidigare tåg då jag inte ville komma hem för sent till Seoul.. dels för jag har lektioner kl 9 o ville gärna hinna vila ut, tvätta osv under kvällen.
När jag kom till Seoul.. ÖSTE regnet ner.. o att släpa på packning samt. mat (jag handlade på Lotte Markt vid Seoul Station) var inte en höjdare.. o kan säga att jag inte hade bra skor heller..o det blåste oxå, så paraplyet hjälpte inte mycket.
Kom hem blöt som en hund, kastade in maten i kylskåpet, tvätten i tvättmaskinen o tog en dusch.. GRYMT NAJS!!
Sen hälsade jag på en nya tjejen som flyttat in.. o gjorde mat~~

Senare under kvällen såg vi en film som jag köpt för några veckor sen..
추격자 (Chukeokja) engelskt namn. The Chaser.
Den var baserad på en verklig händelse.. o kan säga att den var grymt bra.. men oxå läskig när man tänker på att detta har hänt!!



Idag vaknade jag upp..rätt slut i kroppen då jag vaknat ca kl 8 under helgen.. o laggt mig vid 2.. så kände att någon timmes sömn till hade inte skadat.
Kom till lektionen.. o hade en helt okej lektion.. dvs. den var både rolig o tråkig.
Men vi fick sjukt mkt läxor.. men ska vara glad.. för dt betyder att vi kanske inte får lika mkt i veckan.
Efter skolan gick jag hem.. lagade mat.. o gjorde läxorna, har lite kvar men ska fråga HyeJoo när hon kommer.. det är like koreanska ord jag inte riktigt förstår mig på..

O äntligen har avsnitt 1 av Maou laddat klart..!!
Riida.. gaaah.. he is amazing ^^ so evil.. that's how I like him..haha
o tema låten av Arashi som heter truth.. den är hur bra som helst. Jag älskar texten!
Så nu väntar jag på avsnitt 2 o 3..
Men min dator har inte så mkt minne kvar.. så antar att jag får vänta med en del tills jag kommer hem till Sverige igen.. dvs om jag inte hittar ett billigt USB stick med sådär 8 gb.
Vet att dt finns sjukt billiga i Japan.. men hittills i Korea har jag bara hittat för 250 kr.

Idag blir dt en hemmadag bara.. vilket i sig är bra.. då jag inte slösar pengar..haha
Imorn ska jag till JunSu's pappas restaurang.. ((en av medlemmarna i DBSK..ett jättestort Koreanskt "killband", som har bla. världens största fanclub..just so u know!)) Sen om jag har tid ska jag oxå till SM entertainment o försöka få gratis prylar..haha :)
+ ska på middag med Dennis, Andreas o PM (kursare från SU)


Just dt.. jag har oxå gått o oroat mig för mitt CSN bidrag då det har varit en massa tjafs, men fick svar idag att jag får det.. så nu ere lugnt..alltid bra med pengar.. :) :)


Today's mood: Överkörd av en tyfon!!
Today's food: Donkatsu + ris + sjögräs
Today's song: Arashi - Truth

No comments: